Estetyzacja akustyczna

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Estetyzacja akustyczna

Postautor: robac » 21 lutego 2011, 15:11

Dużo ostatnio mówi się o programie estetyzacji miasta, nad zmianą wizerunku, aczkolwiek moim subiektywnym zdaniem są to zmiany powierzchowne, nie sięgające istoty zjawisk, które powodują, że nasze miasto wygląda tak jak wygląda i moim (jeszcze raz podkreślam) subiektywnym zdaniem, nasze miasto wygląda coraz gorzej i staje się coraz mniej przyjemne do życia.

Jednakże doceniam, że w ogóle powstała taka inicjatywa i ta platforma, bo jest to początek do dyskusji, wymiany zdań, itd. Ale do rzeczy...

Poniżej przestawie kilka najwazniejszych problemów akustycnzych w naszym mieście, a na końcu przestawię postulaty, których realizacja może pomóc w ich rozwiązaniu.


MAPA AKUSTYCZNA

W programie estetyzacji zupełnie pomija się kwestię estetyki akustycznej, a jest to jeden z walorów naszego miasta i całego regionu. Każdy kto kiedyś był w Warszawie na pewno zauważył, że dzień i noc słychać tam szum nieustannego potoku pojazdów. W naszym mieście w godzinach wieczornych na ulicach są pustki, często nie ma żywej duszy. To jest wartość, którą należy chronić. Oczywiście za dnia sytuacja wygląda zupełnie inaczej i są też miejsca szczególnie narażone na hałas.

Od dłuższego czasu na stronie Urzędu Miasta dostępna jest mapa akustyczna. Jest to w istocie zwykła mapa, z opcją wyświetlania stref hałasu.

http://213.184.21.79/geoportal/dotnetviewerolsztyn/ajaxviewerolsztyn.aspx

Dla niezbyt doświadczonego użytkownika internetu poruszanie się po tej mapie może być trochę problematyczne. Żeby włączyć funkcje mapy akustycznej trzeba kliknąć pasiastą kolorową ikonkę w górnym pasku ikon - trzecia od prawej. Po prawej stronie wyświetlą się różne mapy do wyboru, w zależności od rodzaju hałasu i pory dnia. Najbardziej interesujące są mapki:
[ul]
[*]Hałas drogowy: dzień - wieczór - noc
[*]Hałas lotniczy: dzień - wieczór - noc
[*]Mapa wrażliwości
[/ul]

HAŁAS LOTNICZY

Brakuje mi w tym mapy terenów zagrożonych hałasem lotniczym, ale mam pewną hipotezę dlaczego tak jest. Prosze spojrzeć na mapę hałasu lotniczego. Wynika z niej, że hałas lotniczy dotyczy tylko terenu lotniska i to w dodatku tylko w strefie wzdłuż pasa startowego. Zatem nie dziwi fakt, że brakuje mapy miejsc zagrożonych hałasem lotniczym. Jest tak dlatego, że badanie hałasu zostało wykonane tylko w dwóch wymiarach, a jak dobrze wiadomo samoloty i inne maszyny latające mają tę właściwość, że doskonale poruszają się we wszystkich trzech. Zatem z mapy hałasu lotniczego wynika, że samolot po oderwaniu się od ziemi staje się bezgłośny.

Nawet dla osób bez fachowej wiedzy powinno być logiczne, że głośne źródło dźwięku umieszczone na odpowiedniej wysokości jest bardziej uciążliwe, bo nie napotyka na swojej drodze żadnych przeszkód.

Pragnę zwrócić uwagę władz na ten fakt, gdyż mapa ta jest często urzędowym argumentem w powtarzającej się co jakiś czas dyskusji nad rozbudową lotniska na Dajtkach. Moim zdaniem w takiej postaci, w jakiej jest teraz dostępna jest zupełnie niewiarygodna i bezużyteczna.


HAŁAS DROGOWY

Hałas lotniczy to jedno, ale głównym zagrożeniem jest hałas drogowy. Przez nasze miasto odbywa się tranzyt wielkogabarytowy, często przez gęsto zaludnione rejony miasta, jak np. ulica Wojska Polskiego (obok Polikliniki!), Jagiellońska, Limanowskiego, Obrońców Tobruku, Pstrowskiego, itd.

Oczywiście wszyscy z utęsknieniem czekamy na obwodnicę Olsztyna, ale na razie wszystko wskazuje na to, że nie wiadomo kiedy się doczekamy i czy w ogóle. Nasze miasto jest wykorzystywane jako zwykłe przejazdowo, a odbywa się to kosztem zdrowia fizycznego i psychicznego mieszkańców!

Ekrany akustyczne mogą być również elementem wpływającym na estetykę miasta i mam postulat by uwzględnić to w programach estetyzacji, ale zwłaszcza w miejscowych planach zagospodarowania przestrzeni.


HAŁAS ELEKTROAKUSTYCZNY

Jest też inne źródło hałasu zupełnie pominięte na mapie akustycznej. Chodzi nagłośnienie koncertów w Amfiteatrze miejskim oraz podczas Kortowiady. Chciałbym wiedzieć czy organizatorów obowiązują jakieś normy i kto wydaje ewentualne pozwolenia na czasowe ich przekraczanie oraz na jakiej podstawie?

Czy nagłośnienie podczas imprez musi być naprawdę rozkręcone na pełną moc?!

Trzeba też określić czy właściciele ogródków piwnych mogą wystawiać głośniki na zewnątrz lokalu, a jeśli tak, to jaką mają mieć maksymalną moc? Na starówce panuje akustyczny chaos.



HAŁAS PIROTECHNICZNY

Okazjonalnie podczas różnego rodzaju imprez organizowane są pokazy fajerwerków. Z tego co się orientuję legalnie takie pokazy możliwe są w Sylwestra i w Nowym Roku, a więc na tego rodzaju pokazy także potrzebne jest zezwolenie. Podobnie jak z urządzeniem strzelnicy - nie można jej wybudować gdzie się chce i obowiązują określone zasady. Tymczasem latem podczas Olsztyńskiego Lata Artystycznego (ale także innych niezależnych imprez!) co kilka dni słyszymy kanonady sztucznych ogni. Czy jakieś prawo to reguluje?


HAŁAS WYŚCIGOWY

Jest to specyficzny typ hałasu, wyróżniam go od hałasu drogowego. Kiedy zaczyna się sezon na polskie drogi i ulice wyruszają miłośnicy jednośladów i podrasowanych aut, by swoimi maszynami ścigać się ze swoją wyobraźnią. Często można zobaczyć ich popisy nawet w centrum miasta, gdzie by wprawić w podziw mieszkańców zataczają nieraz kilka pętli po Alei Piłsudskiego.

Nonstop, w dzień, a zwłaszcza w nocy słychać narastający huk i świst "pocisku" przekraczającego granice rozsądku.

Tego nie reguluje żadna ustawa, a Policja chyba udaje, że nie ma problemu. Myślę, że jednak dałoby się coś zrobić, gdyby była wola. Mogę jedynie snuć domysły dlaczego jest jak jest. Być może w samej Policji istnieje silne lobby motocyklowe? Pamiętam, że po tragicznym wypadku na ulicy Sielskiej sprzed lat (motocyklista jadący z ogromną prędkością - wg. biegłych w chwili uderzenia 110 KM/h - zabił się wjeżdżając w samochód prowadzony przez nietrzeźwego kierowcę, który wymusił pierwszeństwo) jednak dało się coś zrobić. Policja przekręciła wtedy fotoradary do tyłu, by mogły fotografować tablice rejestracyjne motocykli. Nie trwało to jednak długo, bo pewnie jakieś motocyklowe lobby zgłosiło, że jest to niezgodne z prawem.

Jedyne co miasto może zrobić, to nie wspierać inicjatyw motocyklowych i rajdowych. Tymczasem co rusz prezydent miasta obejmuje patronat nad jakimś rajdem czy imprezą motoryzacyjną. To miasto ma być przyjazne rowerom, a nie wariatom na maszynkach do mielenia!


POSTULATY

Zgłaszam postulat, by przy opracowywaniu planu zagospodarowania przestrzeni czy też programu estetyzacji miasta lub innego prawa miejscowego zwracano uwagę na sprawy związane z ograniczeniem hałasu:

[ol]
[*]Umowy z lotniskiem w sprawie natężenia, czasu, miejsca lotów. (Lotnisko Dajtki znajduje się w granicach administracyjnych miasta! Miasto dopłaciło do budowy pasa!)
[*]Budowa ekranów dźwiekochłonnych i większa aktywność przy zabieganiu o obwodnicę.
[*]Uwzględnienie roli zieleni jako naturalnej bariery dla hałasu. Np. w obecnym projekcie zagospodarowania Parku Podzamcze zakłada się wycinkę drzew przed czerwonym wiaduktem, gdy tymczasem ograniczają one hałas kolejowy,a wkrótce mogłyby też znacząco ograniczyć hałas z nowego mostu.
[*]Wyznaczenie i przestrzeganie jasnych zasad dotyczących maksymalnego natężenia dźwięku podczas imprez oraz ilości dni (jak najmniejszej!), w których to natężenie może osiągać wartości progowe.
[*]Ograniczenie pokazów sztucznych ogni - jasne określenie przed sezonem ile tych pokazów będzie, w jakim miejscu i w jakiej skali.
[*]Zerwanie współpracy z organizacjami lobbującymi na rzecz sportu i "rekreacji" samochodowej i motocyklowej. Organizacje te nic nie wnoszą do życia miasta, a wręcz psują jakość życia mieszkańców, dbając tylko o swój własny interes i pokazując niezrzeszonym motocyklistom i domorosłym rajdowcom, że nic im tu nie zagraża.
[/ol]
robac
 
Posty: 35
Rejestracja: 20 lutego 2011, 12:18

Uchwała kontrolująca hałas w Vancouver

Postautor: robac » 12 września 2012, 11:49

Polecam zapoznanie się z treścią uchwały o przeciwdziałaniu hałasowi w mieście w Vancouver. Wszystko da się określić tak, by byli zadowoleni właściciele restauracji, klienci, turyści a - przede wszystkim - zwykli mieszkańcy.

Wypis z uchwały miasta Vancouver:
http://vancouver.ca/your-government/noi ... bylaw.aspx

Kontrola hałasu
Uchwała 6555 (skrót)

Reguluje hałas i emisję innych dźwięków na terenie miasta Vancouver.

BUDOWNICTWO

[ul]
[*]Prace budowlane na własności prywatnej musi być przeprowadzane między godziną 7:30 a 20:00 w dni robocze, w sobotę od godziny 10:00 do 20:00 , że nie jest to święto. Prace budowlane nie są dozwolone w niedziele i dni wolne od pracy.
[*]Budowa ulicy musi być przeprowadzana między godziną 7:00 i godziną 20:00 w dni robocze, włącznie z sobotą, a w niedziele i wakacje między 10:00 i 20:00.
[/ul]


Śmieciarki i wyrotki

Zbieranie śmieci i gruzu może odbywać się w godzinach:
[ul]
[*]poza śródmieściem: od 7:00 do 20:00 w dni robocze, w soboty, niedziele i dni wolne od pracy od 10 rano do 8 wieczorem.
[*]w centrum miasta: od 6:00 do 24:00 w dni robocze lub od 10:00 do 24:00 o północy każdej soboty, niedziele i wakacje.
[/ul]


Pojazdy do czyszczenia chodników

[ul]
[*]Zamontowany na pojazdach urządzenia do czyszczenia chodników nie mogą pracować przed południem lub po godzinie 17:00 w niedzielę lub w święto.
[/ul]


Dmuchawy do liści

[ul]
[*]Dmuchawy do liści mogą być używane w odległości nie mniejszej niż 50 metrów od budynków mieszkalnych w godzinach od 8:00 i 18:00 w dni robocze lub w godzinach od 9:00 do 17:00 w każdej soboty.
[*]Stosowanie dmuchawy do liści w dzielnicy West End, jest W mieście mogą być stosowane dmuchawy o "niskim poziomie hałasu".
[/ul]


Zwierzęta

[ul]
[*]Hałas od zwierząt domowych nie może powodować nadmiernych zakłóceń.
[/ul]


Sąsiedzi

[ul]
[*]Dźwięki z radia, telewizji, instrument muzyczny lub nagłośnienie głosu nie może powodować nadmiernych zakłóceń.
[/ul]





Pełny tekst uchwały:
http://former.vancouver.ca/bylaws/6555c.PDF
robac
 
Posty: 35
Rejestracja: 20 lutego 2011, 12:18


Wróć do Ochrona Środowiska