System Umieszczania Reklam

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 30 września 2011, 10:28

A może warto zacząć rozmowy z olsztyńskimi agencjami reklamowymi? Na przykład certyfikować te, których pracownicy byliby przygotowani przez władze miasta do doradzania i tworzenia reklam zgodnych ze stworzonym dokumentem. Dodatkowo może dział promocji też skorzystałby na kontaktach z podmiotami świadczącymi tego typu usługi, bo przecież istnieją w tym mieście agencje, które zajmują się nie tylko taśmową produkcją banerów ale również koncepcjami kreatywnymi.

Bardzo fajny pomysł, który pokazuje,że rozumie Pan ,ze trzeba systemowego podejścia, do poprawienia KULTURY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ w naszym mieście. Jeśli znacie Państwo załozenia naszego Programu Estetyzacji to wiecie, że wyspecyfikowaliśmy tam kilka konkretnych obszarów, które ze sobą wspólpracują. Dopiero ta współpraca w zakresie 1. SIM, 2. System Umieszczania reklam, Miejska Grafika, 4. Meble Miejskie a w tym rewolucja w słupach ogłoszeniowych, da nam ogółny efekt poprawy jakości przestrzeni publicznej. Takie działąnia jak domeblowanie Placu jana Pawła nie są działaniami programowymi, tylko bieżącymi interwencjami, mającymi na celu zwiększenie "przyjazności " przestrzeni. Ale wracając do reklam programu i harmonogramu działań ( proszę pamiętać jednoosobowego stanowiska Miejskego Estetyzatora) mamy ogólny plan ( Program Estetyzacji) i teraz realizujemy poszczególne elementy: Ostatnio zrealizowaliśmy juz do końca projekt Systemu Informacji Miejskiej, w tym miesiącu zaprosimy Państwa na Prezentację. To był pierwszy najważniejszy krok do porzadkowania przestrzeni reklamowej- bo w SIM-ie czyli systemie komunikacji wizualnej będą zawarte wszystkie kierunkowskazy dla pieszych i kierowców, mapy, informacje o zabytkach, szkalach turystycznych oraz oznakowanie przystanków komunikacji miejskiej :))). Kiedy zaczniemy wprowadzać sim znikną wszystkie, dziś nieskoordynowane tabliczki i kierunkowskazy oraz mapy. Tablice i nośniki reklamowe SIM-u będą mogli też przejąć przedsiębiorcy, stosując je jako City Lighty, które będą, razem ze słupami ogłoszeniowymi preferowaną formą reklamą w śródmieściu. I dopiero kiedy będziemy mieli alternatywę dla reklamy, wprowadzimy dokument , Uchwałę : System Umieszczania Reklam, który będzie prawnie chronił przestrzeń publiczną.
Na dzień dzisiejszy nie mając podstawy prawnej współpracuję na bieżąco z przedsiębiorcami chętnymi do wykonania estetycznej i nie niszczącej krajobrazu miasta reklamy, na zasadach pozytywnej współpracy a nie ścigania i sądów.
Kolejny etap, po uchwaleniu Systemu Umieszczania Reklam to właśnie szkolenia dla agencji reklamowych, współpraca ścisła właśnie z nimi, a dalej coroczne nagrody dla najlepiej oznakowanych firm, ale przede wszystkim współpraca urząd-przedsiębiorcy.
Niestety ten projekt jest trzeci w kolejce najważniejszych działąń ustawodawczych Programu Estetyzacji, idziemy po kolei 1. SIM ( juz gotowy), 2. Stare Miasto ( program funkcjonalno-użytkowy - który musi byc gotowy tej zimy), 3. Strategia Meblowania 4. System Umieszczania Reklam. Takze proszę o cierpliwość i wpisywanie tu jak największej liczby obserwacji i sugestii bo na prawe są one analizowane i wciągane do projektu.
pozdrawiam
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 30 września 2011, 10:35

I jeszcze jedno w tej sprawie, aktualnie program funkcjonalno-użytkowy dla małej architektury na starym mieście konsultujemy z przedsiębiorcami i różnymi służbami, żeby nie tworzyć dokumentu tylko z własnych, ograniczonych czterema ścianami urzędniczych doświadczeń.
Tak samo będzie przy pracy nas Systemem Umieszczania Reklam i kampanią Kultury Reklamy Zewnętrznej w Olsztynie, wtedy na pewno na wczesnym etapie projektu będziemy rozmawiać ze środowiskiem profesjonalistów. Niestety na pewno nie damy rady pociągnąć tego tematu poważnie w tym roku kalendarzowym. Z resztą czekamy też z niecierpliwością na decyzję Ministerstwa Infrastruktury, które na konferencji Plastyków Miejskich zadeklarowało spełnienie bardzo ważnego postulatu środowisko związanych ze zwalczaniem dzikiej reklamy mianowicie: POSZERZENIE DEFINICJI PRZESTRZENI PUBLICZNEJ, O OBIEKTY ZARZĄDZANE PRZEZ OSOBY PROYWATNE. To niezmiernie ważny element każdej gminnej uchwały, musicie Państwo wiedzieć, że jeśli stworzymy uchwałę będzie ona dotyczyć TYLKO budynków gminnych. I Tylko na szczeblu ministerstwa, definicję która jest podstawą dokumentu gminnego, można stworzyć. Oczywiście jest to decyzja bardzo trudna i kontrowersyjna ze względów rynkowych. Ale mam nadzieję, że nasz kraj dorobił się już i dojrzał do zadbania właśnie o KULTURĘ PRZESTRZENI.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 04 października 2011, 12:10

Szanowna Pani, pragnę zauważyć, że miasto dysponuje gotowym narzędziem, które mogłoby (gdyby tylko chciało) wykorzystać dla zwalczania dzikiej reklamy w całym mieście, na dowolnych budynkach, bez uciekania się do pomocy Ministerstwa Infrastruktury, rozmów z agencjami reklamowymi itp działań. Chodzi mianowicie o PLANY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO, w których można regulować wszystkie kwestie dotyczące przeznaczenia, wyglądu i zewnętrznego urządzenia budynków, a także sposobu umieszczania na nich reklam, ich wielkości, materiałów z jakich są wykonane itp. Plan zagospodarowania przestrzennego, jako przepisy prawa miejscowego musiałby być przestrzegany i w bardzo łatwy sposób można by pociągnąć do odpowiedzialności każdego, kto działa wbrew jego zapisom. Cywilizowane miasta chętnie korzystają z tej formy regulacji. Niestety, w Olsztynie nie ma ku temu jakiejkolwiek woli, bo nie jest to miasto cywilizowane. Pani działania, z całym szacunkiem, są z góry skazane na niepowodzenie. Co z tego, że namówi Pani agencje reklamowe do jakiś standardów, skoro właściciel "Czarnej Perły", czy każdy inny właściciel jakiegoś budynku będzie mógł obwiesić swoją nieruchomość kolorowymi szmatami, migającymi neonami, pomalować na złoto lub przebudować wstawiając tam sto kolumn jońskich wykonanych z gipsu. Jedynym instrumentem, którym można skutecznie te sprawy regulować i które są wykorzystywane są wspomniane PLANY ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.

Można przy tym zadać pytanie, czemu miasto jest takie oporne w ich wprowadzaniu. Odpowiedź jest bardzo prosta - plan obowiązuje także urzędników i w razie jego uchwalenia kończy się ich samowolka w wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Kosztem trzymania na siłę tego typu "władzy" miasto skazuje mieszkańców na codzienny gwałt na zmyśle estetycznym (większość Olsztyniaków jest już tak do tego przyzwyczajona, że nawet, gdyby OZK zaczął składować śmieci na Starym Mieście lub pod ratuszem to niczego by nie zauważyli) i popadanie miasta w coraz większą wizerunkową degrengoladę.

Jak się dowiedziałem, że powołano w Olsztynie stanowisko asystenta ds estetyzacji bardzo się cieszyłem, że w końcu coś się zmieni. Niestety, czas pokazał, że zadbano o to, żeby przez przypadek nic się nie zmieniło i żeby poza odrobiną szumu medialnego działania asystenta nie zepsuły dobrego samopoczucia urzędników. Przykre to, ale prawdziwe.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 05 października 2011, 07:01

Z cyklu pod latarnią najciemniej, czyli jak można zepsuć wizerunek miasta w samym jego centrum, pod ratuszem, na oczach wszystkich urzędników, którzy na to patrzą (ale może nie widzą) każdego dnia:

Obrazek


Obrazek
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 05 października 2011, 07:02

Co widzą Państwo na obrazkach powyżej? Trawy w donicach i wieżę zamku, czy może coś innego skupia uwagę?
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 10 października 2011, 08:00

Pani Marcelino, w nawiązaniu do wcześniejszych wpisów, proszę o ustosunkowanie się do kwestii planów zagospodarowania przestrzennego, jako narzędzia regulacji spraw związanych z, jak to Pani określa, "dziką reklamą". Dlaczego nie są podejmowane działania w tym kierunku, a zamiast nich stawia się na takie, które nie będą miały żadnej sankcji umożliwiającej ich realizację (np. konsultacje z agencjami reklamowymi).
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 11 października 2011, 13:19

Witam, nie wiem czemu nie ma tego posta, ale odpisywałam Panu obszernie w tej sprawie w tamtym tygodniu.
Pewnie coś mi się z internetem stało przy wysyłaniu albo admin nie przepuścił posta, bo chyba mocno Panu nawtykałam ;). Próbowałam już tłumaczyć, że są to budynki prywatne a reklamy to plandeki lub naklejki i na dzień dzisiejszy nie mam podstawy żeby walczyć o ich zdjęcie. Na krucjatę reklamową mam plan i program, ale jestem jedna, doba ma 24 godziny i tak jak już pisałam wcześniej zajmuję się programowo najpierw SIM, Strategią Meblowania potem reklamami. Na bieżąco zajmuję sie tylko tymi miejscami, gdzie widzę cień szansy powodzenia. Przedstawione przez Pana obiekty to wrzody estetyczne najwyższej skali, które są diamentami komercyjnymi na gruncie prywatnym, więc pozbycie się ich graniczy na dzień dzisiejszy z cudem. Tak jak pisałam wcześniej miasto podejmuje systemowe działania na rzecz poprawy KULTURY PRZESTRZENI. I jeśli ta ogólna kultura się poprawi, będziemy mieć SUR, przedsiębiorcy prywatni zrozumieją,że takie oklejanie się plandekami to "wiocha" i gwałt na estetyce miasta i wtedy mam nadzieję będą bardziej skłonni tą sytuację zmienić. DZIŚ budujemy SIM, i zasady meblowania oraz współpracujemy z podmiotami prywatnymi które są zainteresowane poprawą wizerunku swoich reklam.
CO DO PLANÓW
wytyczne co do reklam są w planach i właściwie widać ich efekty, bo nie są wydawane pozwolenia na konstrukcje reklamowe tam gdzie nie wolno. To co pokazuje Pan na zdjęciach to samowole, bez konstrukcji ( plandeki i naklejki) a co do ekranu to postaram się sprawdzić czy jest legalny w przyszłym tygodniu.
Ale w śródmieściu na razie planu nie ma.
Jeśli chodzi o pytania co do planów przestrzennych proszę je kierować do Biura Planowania.

pozdrawiam i bardzo proszę o cierpliwość, rozumiem,że drażnią Pana te reklamy, mnie tym bardziej bo siedzę w tym miejscu z którego mogę "coś z nimi zrobić" i proszę mi uwieżyć że przyszłam tu pracować właśnie z takich pobudek, chodząc po meiście drażniły mnie takie obrazki i chciałam coś z nimi zrobić. I proszę uwieżyć, że mamy na to na prawdę sensowny plan, który realizuje się z naturalnym rozwojem miasta, ale są pewne wrzody, których tak prosto sie nie usunie. Niestety mądre i skuteczne zawalczenie o odkrycie tych budynków wymaga szerszych działąń niż napisanie kilku pism i moja ewentualna interwencja z prośbami " proszę o usunięcie tych reklam bo obniżają estetykę miasta". Nie jest moją rolą kruszenie kopii i marnowanie energii na takie przypadki, bo CO Z TEGO, JEŚLI NIE BĘDZIEMY MIEĆ SYSTEMOWYCH PROJEKTÓW JAK WIESZAĆ REKLAMY.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: tomasz birezowski FRO » 11 października 2011, 14:49

Niestety bez Planów Miejscowych trudno walczyć z tym zjawiskiem. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że nawet z Planami nie będzie to łatwe.
Jest jeszcze sposób, który mógłby zadziałać ale tylko w silnym społeczeństwie - a mianowicie totalna krytyka takiego obciachu na całej linii dzień i noc. Media, posty, urzędy, politycy, konkurencja...dzień i noc.

Z takim zjawiskiem mieliśmy do czynienia np. w krajach beneluxu gdzie to społeczeństwo wymusiło zmianę zachowań reklamodawców a przepisy poszły dopiero za tym.

Czy jednak w Olsztynie, gdzie nawet "Parking Day" organizowany jest przez Urząd Miasta (co samo w sobie jest paranoją) możemy liczyć na jakieś wsparcie ze strony obywateli? Przykładem może być kampania przeciwko żółtym barierkom, gdzie 100 argumentów przeciw jest kwitowane przez dyrektora MZDiM jakimiś wydumanymi teoriami i na tym dyskusja się kończy - generalnie mieszkańcy mają to głęboko w poważaniu. Potem dyrektor obiecuje na napompowanej konferencji, że już nigdy więcej kiedy nagle taka barierka ląduje na Starym Mieście. Po prostu ręce opadają - to jest mierność i słabość tych ludzi, ponieważ oni kompletnie nie rozumieją w czym problem.

Problem reklam dotyczy całej Polski - Olsztyn nie jest wyjątkiem. Jedynie miasta z silnym poczuciem współodpowiedzialności mieszkańców w miarę sobie z nim radzą (Kraków, Wrocław, Sopot), potem długo długo nic. Na sopockim monciaku plandek nie ma, bo to po prostu obciach. To samo w Krakowie - nawet elewacja McDonalda na Floriańskiej jest stonowana i bez klaunów - korporacja wie, że żaden szanujący się krakowiak nie zjadłby nic w scenerii kiczu i tandety, bo jak idzie na Stare Miasto to wymaga pewnego poziomu. W olsztyńskich gazetach bez echa przechodzą teksty ludzi z branży reklamowej jak np.:"taki ekran LCD będzie sprawiał, że Olsztyn będzie jak Nowy Jork"...sic!

W mojej opinii sprawa szmat i plandek gdzie popadnie jeszcze długo nie będzie rozwiązane. Z nadzieja patrzę na rozwój nowych środków przekazu, który sprawi, że ten sposób reklamy zniknie śmiercią naturalną jako nieopłacalny.

Trzeba jeszcze tu napisać o politykach, którzy bez żenady zaśmiecają swoimi wizerunkami przestrzeń miasta. Osoby, które mają się za elitę kompletnie nie patyczkują się kiedy idzie o władzę. Wyborcy przymykają na to oko i sprawy nie ma, bo chociaż Pani na zdjęciu po lewej nie dostała się do Sejmu, to pan po prawej przeciwnie:

Obrazek
(źródło GW Olsztyn, Fot. Robert Robaszewski)

Obciach Pani Halino i Panie Ryszardzie!
tomasz birezowski FRO
 
Posty: 473
Rejestracja: 25 lutego 2010, 09:39

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 12 października 2011, 06:17

Szanowni Państwo, pozwolę sobie całkowicie się z Państwem nie zgodzić w kilku kwestiach. Zacznę od wspomnianego większego zwracania uwagi przez samych mieszkańców np. Krakowa na estetykę otoczenia. Jest to o tyle prawda, że rzeczywiście mieszkańcy dawnej stolicy są bardzo wyczuleni na punkcie wyglądu swojego miasta. Mieszkałem tam przez ponad 5 lat i dało się to zauważyć na każdym kroku. Niemniej nie to było podstawowym bodźcem do definitywnego zahamowania dzikiej reklamy i innych form oszpecania przestrzeni miejskiej przez właścicieli budynków.

Zachęcam do lektury - plan zagospodarowania przestrzennego Starego Miasta w Krakowie http://www.bip.krakow.pl/_inc/rada/uchw ... p?id=56783

Z punktu widzenia naszych rozmów najbardziej istotny jest par. 11 pkt 10, zgodnie z którym:

W zakresie nośników informacji wizualnej :
a) zakaz stosowania nośników informacji wizualnej o wymiarach przekraczających wielkości:
- dla nośników płaszczyznowych – max. 1.0 m2
powierzchni,
- dla nośników prostopadłych tzw. wysięgników – maksymalnie odległość 80 cm od elewacji do krańca
wysięgnika z szyldem oraz 60 cm wysokości,
z zastrzeżeniem lit. m,
b) zakaz umieszczania więcej niż jednego szyldu informującego o podmiocie i prowadzonej działalności, na
elewacji budynku, w którym działalność jest prowadzona, oraz zakaz umieszczania takich szyldów na
innych budynkach

c) zakaz umieszczania nośników informacji wizualnej o jaskrawej kolorystyce, odbijających światło
(„odblaskowych”), projekcji świetlnych i elementów ruchomych, neonów oraz światła o zmieniającym
się natężeniu, błyskowego lub pulsującego
,
d) zakaz umieszczania na elewacji budynków znaków towarowych, za wyjątkiem oznaczenia sklepów
firmowych mieszczących się w danym budynku,
e) nakaz każdorazowego dostosowania nośników informacji wizualnej umieszczanych na elewacji
budynku do kompozycji architektonicznej i charakteru budynku,
z możliwością mocowania na
wysięgnikach lub płasko na elewacji lub witrynie lokalu (max. 20 % powierzchni witryny),
f) zakaz umieszczania nośników informacji wizualnej powyżej linii parteru budynku (gzymsu
rozdzielającego parter od pierwszego piętra), w tym w oknach na całej elewacji budynku oraz na dachach
i kalenicach oraz ścianach szczytowych budynków,
g) zakaz umieszczania nośników informacji wizualnej na słupach oświetleniowych i trakcyjnych,
z wyjątkiem tablic z informacjami dotyczącymi obsługi ruchu turystycznego i drogowego,
h) zakaz umieszczania nośników informacji wizualnej na wysięgnikach na wysokości mniejszej niż 2,5 m
nad poziomem istniejącego terenu,
i) dopuszcza się lokalizację nośników informacji wizualnej takich jak tablice na murach,
z uwzględnieniem przepisów odrębnych,
j) zakaz umieszczania na elewacjach budynków chorągwi, chorągiewek, proporczyków i banerów oraz
innych nośników informacji handlowej i wizualnej, za wyjątkiem budynków instytucji, na których jest to
dopuszczalne na podstawie przepisów odrębnych oraz w trakcie trwania imprez, w tym imprez, o których
mowa w ust. 3,
k) dopuszcza się umieszczanie na elewacjach budynków flag narodowych z uwzględnieniem przepisów
odrębnych oraz flag kościelnych w dniach świąt narodowych i kościelnych,
l) zakaz umieszczania banerów usytuowanych w słupie powietrza nad drogami publicznymi i placami;
zakaz nie dotyczy dekoracji świątecznej lub okolicznościowej związanej z wydarzeniami kulturowymi
(historycznymi) Miasta,
m) dopuszcza się lokalizacje tymczasowych nośników informacji wizualnej i innych urządzeń informacji
wizualnej bez ograniczeń gabarytowych wraz z konstrukcją instalowanych i eksponowanych na czas
trwania imprez, o których mowa w ust.3,


Z kolei w pkt. 8 jest mowa o usytuowaniu i wyglądzie ogródków kawiarnianych.

Plan zagospodarowania przestrzennego, jako prawo lokalne musi być przestrzegany przez każdy podmiot i przez urzędników wydających ewentualne decyzje, pozwolenia itp. Jest to zatem kompleksowa regulacja, której postanowienia mogą (a nawet muszą) być egzekwowane przez władze lokalne. Plan dla krakowskiego Starego Miasta przewiduje między innymi także zakazy umieszczania na dachach, nie mówiąc o fasadach, czegokolwiek (np. anten), które są widoczne z płaszczyzny chodnika.

Plan ten można potraktować, jako wzór (niestety niedościgniony) dla Olsztyna. Dziwi mnie przy tym ta ogromna niechęć władz naszego miasta dla uchwalenia podobnych regulacji, które raz na zawsze, w sposób niezwykle prosty zakończyłyby tą wizualną degrengoladę z jaką mamy do czynienia.

Z całym szacunkiem do wszelkich Pani działań chciałbym przy tym zauważyć, że większość Pani starań niestety zostanie całkowicie zmarnowanych i niewykorzystanych. Wszelkie konsultacje z agencjami reklamowymi i jakieś próby oddziaływania na właścicieli nieruchomości są z góry skazane na niepowodzenie. Bez wyraźnych zakazów fasady budynków w centrum będą zawsze oblepione najtańszą reklamą bo to oznacza największy zysk dla właścicieli powierzchni reklamowej i reklamodawców. Ich nie interesuje to, czy całość się w jakikolwiek sposób z czymkolwiek komponuje, ale to, żeby z każdego cm2 fasady wycisnąć jak nawięcej pieniędzy.

Bardzo się cieszę, że w końcu znalazła się osoba, taka jak Pani, która od wewnątrz Urzędu Miasta stara się oddziaływać na wygląd Olsztyna, niemniej widzę, że używa Pani nieodpowiednich, czyli całkowicie nieskutecznych, narzędzi.

Proponuję lobbowanie u Prezydenta, aby przełamał opór własny i urzędników i wykonał uchwałę Rady Miasta (z bodajże 2004 r.) zobowiązującą do przystąpienia do sporządzenia planów zagospodarowania przestrzennego dla Śródmieścia. Jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki mogłoby to rozwiązać bardzo wiele problemów, takich jak szpetne "parkingi" przy pl. Jedności Słowiańskiej, ul. Pieniężnego, czy na ul. Ratuszowej. Odsłoniłoby to fasady "Okrąglaka" i "Czarnej Perły", uwolniłoby Stare Miasto od szmat i plandek no i może zmobilizowało właściciela dziury po Kinie Kopernik do jakiś działań np. sprzedaży gruntu. Dodatkowo ręczę Pani, ze w razie uwzględnienia Pani pomysłów, co do mebli miejskich itp w planie zagospodarowania przestrzennego miałaby Pani dużo mnniej pracy, gdyż wtedy każda jednostka miejska musiałaby uwzględniać takie zapisy i Pan Jaszczuk wraz z Gustkiem nie mogliby już wedle własnego widzi mi się upiększać np. Starego Miasta żółtymi barierkami.

Jeżeli zatem naprawdę leży Pani na sercu wygląd tego miasta (a szczerze wierzę, że tak) to naprawdę zalecam zdecydowany i wręcz upierdliwy lobbing na rzecz uchwalenia planu i zawarcia w nim szczegółowych ustaleń, co do estetyki reklam itp. Jest to jedyne skuteczne narzędzie. Co przy tym ciekawe, nie ma żadnych przeszkód, żeby z niego skorzystać. A jak pokazuje np. przykład Krakowa, efekty są natychmiastowe.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 12 października 2011, 06:24

PS. Zdaję sobie sprawę, że plany zagospodarowania przestrzennego nie są w Pani gestii, ale wydaje się być Pani jednak jedyną osobą w Urzędzie Miasta, której przeszkadza chaos i nieład przestrzeni miejskiej, więc to w Pani jest jedyna nadzieja, że coś się zmieni. Mam zatem gorącą prośbę własną (a myślę, że wiele osób podpisałoby się pod moimi słowami), żeby wysiłki swoje skierowała Pani także na wspomniany lobbing u Prezydenta, Biurze Planowania, czy gdziekolwiek indziej, gdzie jest to potrzebne.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: tomasz birezowski FRO » 12 października 2011, 06:51

[quote=""santiagowicz" post=2034"]Szanowni Państwo, pozwolę sobie całkowicie się z Państwem nie zgodzić w kilku kwestiach.[/quote]

Nie powiedziałbym, że całkowicie się nie zgadzamy. Zamierzeniem mojego postu było uświadomienie min. tego, że dopóki nie będzie wyraźnego nacisku społecznego dotąd Prezydent tej uchwały nie wykona albo wykona ją nie tak jak by się tego należało spodziewać. I właśnie Pana posty wpisują się w moją tezę całkowicie.

Proszę zrozumieć - brak Planów Miejscowych to obecnie narzędzie polityczne, dające bardzo dużą władzę. Trudno się tego pozbyć od tak. Przecież to dzięki niesprecyzowanemu prawu miejscowemu mogło dojść do wydania Pozwolenia Na Budowę dla np. Centaurusa na warunkach mocno kontrowersyjnych. W myśl zasady "papier przyjmie wszystko" sprawny językowo urzędnik mógłby tam nawet zatwierdzić budowę kolejnego "Centrum Logistycznego Michelin\'a" (czyli w istocie fabryki). To, że Uchwały nie można wykonać od 7 lat nie pozostawia dla mnie cienia wątpliwości iż mamy do czynienia z celowym oporem.

Ciekawa jest przytoczona przez Pana lektura Planu z Krakowa. Chociażby dlatego, że jest np. znacznie ostrzejsza niż podobne zapisy dla Berlina! To pokazuje właśnie problem podejścia polaków do przestrzeni publicznej w ogóle, gdyż najwyraźniej berlińczykowi nie trzeba nadawać tak ścisłych ram żeby załapał w czym rzecz.

pozdrawiam
tb
tomasz birezowski FRO
 
Posty: 473
Rejestracja: 25 lutego 2010, 09:39

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 12 października 2011, 07:07

W takim razie zgadzamy się całkowicie :-) Pozostaje jeszcze tylko wspólnie prosić Panią Marcelinę o lobbing w tej sprawie.

I też oczywiście zgadzam się w 100% z tezą, że jedynym powodem oporu przed sporządzaniem planów jest chęć utrzymania w ręku władzy w decydowaniu przez urzędników na tle konkretnego przypadku, czy będzie on zatwierdzony, czy też nie. Niestety cierpi na tym całe miasto i jego mieszkańcy.

Regularnie pisuję listy do Prezydenta (między innymi w tej sprawie) i do olsztyńskich gazet. Czasem coś wydrukują, czasem coś opiszą na stronie. Może też Pani Marcelina zaczęła by lobbować za sporządzeniem planów dla śródmieścia (a szczególnie Starego Miasta) także w lokalnych mediach.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 12 października 2011, 07:38

Dzięki za ten fragment krakowskich regulacji, ja opieram się na warszawskich, które zamieszczałam na początku tego wątku. I zgadzam się ze wszystkim, co Pan pisze ( oprócz akcji czarodziejska rożdźka) ale chyba się nie rozumiemy. Regulacje, mad którymi pracujemy SYSTEM UMIESZCZANIA REKLAM to co pisze Pan że powinnam zrobić jest robione, ale w kolejności.
Proszę przeczytać sobie Program Estetyzacji i zobaczyć,że mówię o takich właśnie systemowych rozwiązaniach.
Niestety boli mnie że większość postów, które Pan pisze są fajne, wg. Pana pokazują odkrywcze kierunbki dla mojej pracy, ale niestety dla ludzi, którzy znają temat pokazują,że nie zapoznał się Pan z moim planem pracy, który przedstawiłam prawie rok temu.
Wątek System Umieszczania Reklam, jest formą konsultowania uchwały System Umieszczania Reklam, która jest jednym z czterech filarów programu estetyzacji z którym weszłam do Ratusza. Sama obecność tego wątku pokazuje, że wiemy o co chodzi. W tym momencie chciałabym,żeby użytkownicy forum skupili się na podpowiadaniu, tak jak Pan to zrobił, rozwiązań, pomysłow na teksty w uchwale, pomysłow na przeprowadzenie kampanii wdrażającej SUR oraz wklejaniu tu przykłądów do interwencji.
Sam fakt potrzeby regulacji: SYSTEM UMIESZCZANIA REKLAM jako Uchwały Rady Miasta a następnie wpisanie jej postanowień do planów przestrzennych jest oczywiste i nie ma co tracić czasu na dyskusje o tym.


Za pomysły krakowskie bardzo dziękuję, wkleiłam już do pliku, w którym formuujemy SUR.
I bardzo proszę o przerzucenie się na wątek o SIM-ie i dyskusję o reklamach w kontekście SIM.
Mianowicie chciałabym powiększyć SIM o nośniki reklamowe dla instytucji kultury oraz o nośniki reklamy darmowej i ogłoszeń. To wszystko jest ze sobą powiązane. Jeśli w uchwale SIM wprowadzimy dodatkowe systemowe nośniki, mamy mniej bałaganu w mieście.
Mam pomysł, może kontrowersyjny, ale chciałabym wprowadzić nieduże tablice ogłoszeniowe, dla plakatów "nielegalnych" i ogłoszeń jako alternatywę do słupów i oklejania skrzynek elektrycznych. Uważam ,że młodzi ludzie lub inicjatywy, które nie mają pieniędzy mogły oplakatować choćby niewielkie powieżchnie za darmo nie brudząc miasta. Uważam,że jeśli damy mieszkańcom alternatywę skutecvznie będzie można ścigać za zaśmiecanie. Tablica miała by mieć format 140/50, wyrastać solidnie z ziemi i być umieszczana za kioskami, przystankami, oraz w miejscach mniej eksponowanych, ale tam gdzie kręcą sie ludzie.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 12 października 2011, 07:47

Co do planów to mam nadzieję, że odpowiedzą Panu pracownicy Biura Planowania Przestrzennego, ale z moich z nimi ustaleń wynika,jak już wcześniej pisałam że zapisy dotyczace reklam będą w nie wpisywane.

Sprawdziłam status legalności reklam ledowych na Czarnej Perle i Społem - są legalne. Także na dzień dzisiejszy ja nie mogę z nimi nic zrobić. Jeśli powstanie plan zagospodarowania to też nic nie da bo plan nie działą wstecz.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: System Umieszczania Reklam

Postautor: santiagowicz » 12 października 2011, 08:08

Pani Marcelino, zacznę może od końca:
- miejsca, na których można za darmo przylepiać ogłoszenia - świetny pomysł, ale powinien on dotyczyć wyłącznie ogłoszeń dotyczących wydarzeń, imprez itp, żeby nie stały się miejscem ogłoszeń o wynajmie mieszkań itp. Miałyby zatem funkcję promocji wydarzeń związanych zazwyczaj z alternatywną kulturą, która nie mia pieniędzy na legalne akcje reklamowe. Pomysł popieram całkowicie,

- jako prawnik nie widzę niestety podstaw do wydania przez miasto uchwały dotyczącej systemu umieszczania reklam, która miałaby charakter powszechnie obowiązujący i mogła by być egzekwowana. Organy gminy stanowią prawo ściśle w ramach upoważnień ustawowych i jak szukam w pamięci, nie znajduję zatem podstawy do takiej regulacji. Chyba, że będzie miała ona dotyczyć wyłącznie mienia komunalnego, ale to w ogóle nie rozwiązuje problemu, bo co z tego, że z budynku, którego właścicielem jest miasto zniknie szmata, skoro na Okrąglaku dalej będzie wisiała, a ekran na "czarnej perle" dalej będzie migał. Nie jest moim celem krytykowanie Pani działań dla zasady. Wręcz przeciwnie. Życzyłbym Pani, żeby wszystkie przedsięwzięcia udały się w 100% i to jak najszybciej. Niestety jednak sądzę, że Pani wysiłek pójdzie w dużej części na marne.

- jeżeli system umieszczania reklam ma być wpisany do planów zagospodarowania to oczywiście zmienia postać rzeczy, niemniej w takim razie potrzebny jest lobbing na rzecz ich uchwalenia, bo niestety opór w tej kwestii w ratuszu jest ogromny od wielu lat. Trzeba jasno wskazywać zalety jasnych regulacji w tym przedmiocie i korzyści, jakie przyniesie to wizerunkowi Olsztyna (łącznie z regulacjami dot. np. ogródków kawiarnianych, wyglądu mebli miejskich, znaków drogowych itp).

- podsumowując - efektywność samodzielnych działań np. SUR będzie bardzo ograniczona, jednak w włączenie ich do planów stanie się bardzo dobrym narzędziem kształtowania przesttrzeni publicznej i za takim rozwiązaniem bym optował.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

PoprzedniaNastępna

Wróć do Wizerunek przestrzenny Olsztyna