Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Odp: lifting starych przystanków

Postautor: tomasz birezowski FRO » 04 maja 2011, 08:13

Propozycje liftingu ciekawe, mi podoba się pierwsza, ale wywaliłbym ten jasnozielony pasek pod nazwą przystanku i numerami pojazdów, a operował samymi płaszczyznami kolorystycznymi. No i raczej kolor grafitowy a nie jasnoszary. Nie wiem jak takie malowanie zakryje jednak tandetę tych przystanków, dlatego w tym wypadku zasadz Miesa "im mniej tym więcej" może się sprawdzić, tak jak pisałem - jedna bryła - jeden kolor (czyli tak jak jest poza tymi dwoma horyzontalnymi paskami)
tomasz birezowski FRO
 
Posty: 473
Rejestracja: 25 lutego 2010, 09:39

Odp: lifting starych przystanków

Postautor: Marian Jurak » 04 maja 2011, 18:57

Mnie raczej odpowiada wersja 3. Wprawdzie paskudztw w piękność się nie zmieni, ale przynajmniej można powoli oswajać olsztynian z SIM. Nie wiem czy ktoś pamięta, ze zanim zaimportowaliśmy te wiaty z Gdańska, to mieliśmy dużo bardziej funkcjonalne pomysłu lokalnego. Te "importowane" spotkały się z krytyką mieszkańców, ale nic to nie dało.
Malowanie całych wiat w kolorze szarym podkreśla moim zdaniem ich brzydotę.
Co do Wrocka - to kolor tramów tradycja lwowska.
Marian Jurak
 
Posty: 165
Rejestracja: 06 marca 2011, 17:45

Odp: lifting starych przystanków

Postautor: tomasz birezowski FRO » 05 maja 2011, 06:43

dla sprostowania - również chodziło mi o wersję 3, która jest pierwsza w kolejności wyświetlania ;)
tomasz birezowski FRO
 
Posty: 473
Rejestracja: 25 lutego 2010, 09:39

Odp: lifting starych przystanków

Postautor: BorOl » 05 maja 2011, 10:40

Może dałoby się, w ramach testów, wybrać jeden z przystanków i na nim przetestować malowanie PRZED malowaniem wszystkich? Płyty w kolorze limonki i zielonym można chyba zamieniać miejscami (gorzej ze stalową obwódką)?

Nie wiem na ile te wizualizacje mają oddawać rzeczywistość, ale:
- nazwa przystanku to zwykle nazwa grupy przystanków, czasem znajdujących się na różnych ulicach, rzadko spotykana jest obecnie forma ulica/ulica (pojedyncze przypadki). Dobrze by było zastanowić się jakie informacje powinny się na przystanku pojawić - czy tylko nazwa i numery linii, czy może też nazwa ulicy, na której przystanek się znajduje. Z pewnością numer przystanku też się może pojawić (jak w Warszawie).
- moim zdaniem zarówno nazwa przystanku, jak i numery linii zatrzymujących się na nim, powinny być umieszczone także na ścianie od strony nadjeżdżających autobusów/tramwajów.
- umieszczenie informacji pasażerskiej - niby szczegół, ale doprowadzający mnie do szału. Na niektórych przystankach tablice z rozkładami są tak umieszczone, że trzeba deptać po siedzących na ławce ludziach, żeby przeczytać godziny odjazdów. Na innych z kolei rozkłady są przymocowane do słupków ustawionych kilka-kilkanaście metrów od wiaty.

Chciałbym odnieść się też do wiat typu gdańskiego - ja je najbardziej :) Największym ich plusem jest to, że można się pod nimi schronić przed deszczem i słońcem. Wiaty, które stawia się ostatnio, przed deszczem chronią zależnie od kierunku wiatru, a przed słońcem wcale. Szklane dachy wiat to jakieś nieporozumienie. Być może ładne, ale niepraktyczne.

Chciałbym też zwrócić uwagę na estetykę węzła komunikacyjnego C.H. Alfa. Być może w ramach przebudowy związanej z tramwajem uda się to miejsce nieco ożywić? Aż się prosi, żeby wprowadzić tam niestandardowe rozwiązania: zadaszenie całości części po stronie Alfy (zamiast za małych w takim miejscu wiat), zieleń (nie tylko w donicach).

W kwestii logo ZKM: rozumiem, że to musi potrwać - nie o czas, a o jakość mi chodziło :)
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: lifting starych przystanków

Postautor: Marta Bartoszewicz » 07 maja 2011, 06:48

[quote=""BorOl" post=1208"]
W kwestii logo ZKM: rozumiem, że to musi potrwać - nie o czas, a o jakość mi chodziło :)[/quote]

Nam też zależy na jakości i dlatego logo nie powstanie w ciągu tygodnia:)
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: pepech » 10 maja 2011, 20:46

Witam serdecznie,

widząc zdjęcie czerwono - żółtego przystanku zaskoczyła mnie jakość tego projektu. Oprócz fatalnych materiałów i malowania, ma on jednak pewien urok i klasę :) Uważam, że metalowe elementy konstrukcji, do tej pory czerwone, mogłyby mieć jednakowe, szare malowanie. Podmieniłem kolory propozycji 4, aby wyjaśnić, co mam na myśli. Przy okazji proponuję uproszczenie napisów na przystanku, co sugerowali też moi przedmówcy.

Obrazek

Pozdrawiam,

Pepech
pepech
 
Posty: 15
Rejestracja: 04 kwietnia 2011, 22:03

Odp: lifting starych przystanków

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 12 maja 2011, 10:38

[quote=""tomasz birezowski FRO" post=1203"]Propozycje liftingu ciekawe, mi podoba się pierwsza, ale wywaliłbym ten jasnozielony pasek pod nazwą przystanku i numerami pojazdów, a operował samymi płaszczyznami kolorystycznymi. No i raczej kolor grafitowy a nie jasnoszary. Nie wiem jak takie malowanie zakryje jednak tandetę tych przystanków, dlatego w tym wypadku zasadz Miesa "im mniej tym więcej" może się sprawdzić, tak jak pisałem - jedna bryła - jeden kolor (czyli tak jak jest poza tymi dwoma horyzontalnymi paskami)[/quote]

Z płaskimi płaszczyznami koloru się zgadzam, a ten pasek limonkowy chcę wytłumaczyć.
Wziął się z tego,że Sim informujący gdzie jesteśmy ma płaski prosty pasek, komunikacja miejska miała mieć pasek bardziej dynamiczny ale w tej samej formule.

Miało by to odróżniać miejsca związane z ruchem od tych statycznych.

Grafitowy kolor jest możliwy w strefie historycznej.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marian Jurak » 09 czerwca 2011, 19:17

[quote=""Marcelina Ch.Kuberska" post=1201"]
Powyższe rozważania skłaniają mnie do zaproponowania kolorystyki wagonów w barwach przewidywanych dla historycznej części miasta, czyli kremowo - brązowych. Warto pamiętać, że przed II wojną tramwaje miały w Olsztynie barwę kremową.
Idea bardzo ciekawa, takie tramwaje wyglądały by bardzo ekskluzywnie. Kolorystyka brązowo-beżowa przypomina kolorystykę kawiarni odnosi się do idei slow city. Jednak jak ze wszystkim po prostu trzeba to zobaczyć, postaram się niedługo zwizualizować tą propozycję.
Jeśli chodzi o tramwaje pokarzę kilka wizualizacji i na pewno o nich podyskutujemy.[/quote]

hm.. bardzo mnie taka wizualizacja ciekawi :).Pewnie na ulice wyjadą albo PESY albo Tramino - te ostatnie zresztą dużo ładniejsze od PESY Swing, warto by popatrzeć na możliwe malowania. Myślę, też, że taka dyskusja ma istotny walor budowania zainteresowania tramwajami i tworzenia przyjaznego klimatu dla inwestycji, czego brak - ale to już inny temat.
Marian Jurak
 
Posty: 165
Rejestracja: 06 marca 2011, 17:45

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: mirroy » 01 października 2011, 22:56

[quote=""pepech" post=1225"]Witam serdecznie,

widząc zdjęcie czerwono - żółtego przystanku zaskoczyła mnie jakość tego projektu. Oprócz fatalnych materiałów i malowania, ma on jednak pewien urok i klasę :) Uważam, że metalowe elementy konstrukcji, do tej pory czerwone, mogłyby mieć jednakowe, szare malowanie. Podmieniłem kolory propozycji 4, aby wyjaśnić, co mam na myśli. Przy okazji proponuję uproszczenie napisów na przystanku, co sugerowali też moi przedmówcy.

Obrazek

Pozdrawiam,

Pepech[/quote]

Proponuję ustawiać w Olsztynie ujednolicone znaki przystanków obok samych wiat.

Logo ZKM Olszyn,
Nazwa Przystnku,
główne kierunki w których można z poszczególnego przystanku dojechać (np na Pl. Roosvelta mogło by to być: Kierunek Ratusz, a na ulicy Śliwy Kierunek Kortowo lub Dajtki)
Pod spodem wymienne tabliczki z numerami linii.
Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość zmiany chociażby numerów linii zatrzymujących się na poszczególnym przystanku bez nieestetycznego nakejania/ przeklejnia numerów.
Zastosowanie znaku
Obrazek

Rozwiązanie takie jest w Londynie:
Obrazek
mirroy
 
Posty: 5
Rejestracja: 01 października 2011, 22:36

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: M.M. » 02 października 2011, 07:04

Pomysł słupka podoba mi się, lecz musi na nim być zawarty znak "D-15", a tak musielibyśmy stawiać dwa słupki na jednym przystanku (jeżeli mówimy o przystanku bez wiaty). Podoba mi się, że został użyty biały kolor - niestety w SIM-ie brakuje go - choćby przy tabliczkach z nazwami ulic, gdzie jasnozielone litery na tym ciemnozielonym tle wyglądają tak sobie i będą... myślę, że białe litery na ciemnym tle byłyby czytelniejsze.
Wiem, że temat nieodpowiedni, ale prosiłbym o zastanowienie się nad użyciem białych liter w tabliczkach SIM (w tych ciemnozielonych).

Druga sprawa to malowanie pojazdów. Skupię się na autobusach, choć świadomy jestem tego, że trzeba też myśleć o tramwajach. ;)
Nie podoba mi się całościowego mieszania komunikacji miejskiej z SIM-em. O ile infrastruktura przystankowa i przyboczna zgodna z wytycznymi - jak najbardziej, to już malowanie pojazdów mniej mi się podoba (dlatego takie "Floating Garden" mi nie podchodzi).
Może głównie dlatego, że zaproponowano zżynkę z holenderskiego "Connexionu" - moim zdaniem brzydkie jest takie ubarwienie pojazdów, wydają się one starsze niż są naprawdę.
Gdybym był radykałem, to bym chciał powrotu kremowo-czerwonego ubarwienia pojazdów, lecz jestem małym radykałem, który widziałby tylko przywrócenie tego schematu:
Obrazek
;)

Jeżeli już musielibyśmy opierać o SIM, to wskazane byłoby zawarcie w malowaniu koloru białego.
Gdyby w dodatku trzymać się schematu na powyższym zdjęciu, to wyszłoby taki przyjemny schemacik:
[img width=640]http://kmo.vot.pl/blog/3solarka.jpg[/img]

Eleganckie, ładne i pasowałoby do wszystkich modeli pojazdów (zdecydowanej większości ;)). Argument brudu w zimę na autobusach leży - zwłaszcza, że nawet na ubarwionych na czarno pojazdach widać brud.
Zresztą jakoś MPK musiało radzić sobie przez te lata, kiedy mają te białe pojazdy.


Pozdrawiam!
M.M.
 
Posty: 13
Rejestracja: 02 października 2010, 19:59

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: mirroy » 02 października 2011, 19:03

Zgadzm się w zupełności, że ciemno zielomo malowane pojazdy wyglądają starzej.
Im więcej białego tym lepiej.

Co do znaku \'D15\' można go umieścić jeszcze wyżej na tym samym słupie - skoro już musi być.
Obrazek
mirroy
 
Posty: 5
Rejestracja: 01 października 2011, 22:36

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 07 października 2011, 12:54

Panowie wielkie dzięki za poprzednie posty przyznam,że zrewolucjonizowały nasze myślenie o oznakowaniu przystanków. Dlatego zmieniamy teraz wzór, który planowaliśmy w SIMIE ( pokazuję go w wątku SIM) i zrobimy tak jak sugerujecie na wzór Londyński.

Cały projekt pokarzę Państwu po weekendzie, ale uznajcie go za zrobiony zgodnie z sugestiami w poniższych postach. :) Macie swój udział w projekcie SIM-u .

Jeśli chodzi o tramwaje i autobusy, faktycznie trzeba to jeszcze poprojektować, i podyskutować, tu również Państwa uwagi z poniższych postów cenne, ale postaram się narysować simo-busy po weekendzie.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: W-MSSTZ » 19 października 2011, 13:15

Witam. Reprezentuję W-MSSTZ, czyli Warmińsko-Mazurskie Stowarzyszenie Sympatyków Transportu Zbiorowego, bedące następcą Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w Olsztynie. Chcielibyśmy zaprezentować kilka naszych propozycji malowań autobusów (propozycje malowań tramwajów pokażemy już wkrótce).

Propozycja 1 - klasyczne malowanie MPK Olsztyn, stosowane do 2005 roku:
Obrazek

Propozycja2 - malowanie "klasyczne" w kolorach SIM:
Obrazek

Propozycja 3:
Obrazek

Propozycja 4:
Obrazek

Propozycja 5:
Obrazek

Z naszego punktu widzenia najlepsze są malowania nr 1 i 2.
W-MSSTZ
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 października 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: W-MSSTZ » 19 października 2011, 13:42

Zgodnie z zapowiedzią propozycje malowania tramwajów:

Propozycja 1 - malowanie klasyczne:
Obrazek

Propozycja 2 - malowanie "klasyczne" zgodne z SIM:
Obrazek
W-MSSTZ
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 października 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 24 października 2011, 18:23

WYMIARYpionowe.jpg

moduly.jpg

slupek wymiary detal.jpg

RODZAJESLUPKOW.jpg

WYMIARYpionowe.jpg

moduly.jpg

widokzgory.jpg


nosnikrozkladow.jpg




wracamy do słupków przystankowych, w dyskusjach z pracownikami ZKM zdecydowaliśmy o odchudzeniu technologicznym i cenowym projektu, z wielka pomocą przyszli forumowicze, pokazując produkt londyński.
I tak nasz słupek będzie prosty, lekki ale będzie zawierał wszystko co trzeba.

Założenie plastyczne jest takie: informacja o przystanku jest zawsze tylko na słupku, nie wieszamy tablicy na wiacie, dlaczego?
ponieważ nie da się wprowadzić jednego rodzaju wiat w całym mieście, często wiaty są dość bogate , starodawne, nowoczesne, pojawią się wyjątkowe i designerskie - ubieranie ich w jednakowy patent z nazwą lub co gorsza znakiem D-15 zawsze zniszczy bryłę przystanku. Dlatego postanowiliśmy wyrzucić całą grafikę na słupek, słupki będą identyczne na każdym przystanku, dlatego użytkownicy zawsze znajdą informację tam gdzie się jej spodziewają.
I tak jesli mamy wiatę, rozkłady będą znajdowały się pod wiatą. Jeśli mamy często uczęszczany przystanek rozkłady będą i pod wiatą i na słupku.
Będziemy dążyli do tego,żeby na słupku było oznaczonych 9 linii bo wtedy słupek wygląda najlepiej a rozkłady są zamieszczone na trójkątnym wandalo-odpornym nośniku. W wyjątkowych sytuacjach stosować będziemy nośniki rozkładów kwadratowe. W miarę rozwoju komunikacji miejskiej przy dużych węzłach będziemy dążyli do tego, żeby na jednym przystanku osobno grupować różne kierunki jazdy tak jak jest pod Alfą w stronę Jarot. Są trzy różne słupki w różnych kierunkach.
Kolorystyka linii to zielone jasne- linie dzienne, zielone ciemne- nocne, granatowe- podmiejskie, zielone trawiaste- prywatne.
Właśnie nowością jest pomysł umieszczania nazw linii prywatnych na zbiorczych słupkach-oczywiście za opłatą, oraz rozkładów w systemie rozkładowym- również za opłatą. Chodzi o to żeby zbudować prywatnym przedsiębiorcom estetyczną alternatywę dla dzisiejszego partyzanckiego reklamowania się.
Jeśli np. przedsiębiorcy którzy świadczą kursy do Warszawy z pod Gromady będą chcieli wystawić swoje reklamy i rozkłady w innej formie niż ta- to nie pozwoli im na to System Umieszczania Reklam. Jednak będą mogli wykorzystać projekt miejskich słupków i zareklamować się w ogólnomiejskim systemie. Dodatkowo przystanki miejskie na których się zatrzymują tez powinny być przez nich oznakowane.
Myżlę,że ta współpraca okaże się obustronnie korzystna - przedsiębiorcom spadną koszty efektywnego reklamowania się, a ZKM będzie miał współfinansowaną infrastrukturę przystankową.
Pozostaje jeszcze zaprojektowanie znaku graficznego dla podmiejskich ekspresów, które są tak chętnie wykorzystywane przez mieszkańców np. cała ich seria stoi pod pocztą pod Dworcem.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

PoprzedniaNastępna

Wróć do Wizerunek przestrzenny Olsztyna