Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: santiagowicz » 24 października 2011, 18:40

[quote=""Marcelina Ch.Kuberska" post=2105"]Chodzi o to żeby zbudować prywatnym przedsiębiorcom estetyczną alternatywę dla dzisiejszego partyzanckiego reklamowania się.
Jeśli np. przedsiębiorcy którzy świadczą kursy do Warszawy z pod Gromady będą chcieli wystawić swoje reklamy i rozkłady w innej formie niż ta- to nie pozwoli im na to System Umieszczania Reklam. Jednak będą mogli wykorzystać projekt miejskich słupków i zareklamować się w ogólnomiejskim systemie. Dodatkowo przystanki miejskie na których się zatrzymują tez powinny być przez nich oznakowane.
Myżlę,że ta współpraca okaże się obustronnie korzystna - przedsiębiorcom spadną koszty efektywnego reklamowania się, a ZKM będzie miał współfinansowaną infrastrukturę przystankową.
Pozostaje jeszcze zaprojektowanie znaku graficznego dla podmiejskich ekspresów, które są tak chętnie wykorzystywane przez mieszkańców np. cała ich seria stoi pod pocztą pod Dworcem.[/quote]

Pomysł, żeby także rozkłady prywatnych przedsiębiorców były uwidaczniane na przystankach jest bardzo dobry, ale nie rozumiem za bardzo, w jaki sposób ma znaleźć przełożenie np. dla autobusów jeżdżących do Warszawy spod wspomnianej Gromady. Z tego, co do tej pory wywnioskowałem z umieszczanych tutaj wpisów, System Umieszczania Reklam ma obowiązywać tylko na budynkach i obiektach komunalnych, także nikt nie zabroni obwiesić plandeką płotu, budynku, czy czegokolwiek innego, co jest prywatną własnością. To samo tyczy się busików podmiejskich.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 24 października 2011, 18:49

Chodzi też o budowanie alternatywy dla takich szmat na płotach. Jeśli chodzi o słupki przystankowe to na szczęście są zawsze na terenie MZDiM także muszą być uzgodnione.
Sytuacja spod Gromady i Dworca to świetny przykład, ale zwizualizuję go innym razem. pozdrawiam
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: JakubNO » 24 października 2011, 19:10

Czy na zaprojektowanych słupkach znajdzie się miejsce na ogłoszenia ZKM? (np: informacja o zawieszeniu linii)

Czy wiaty będą wyposażone w gabloty? (w celu umieszczenia schematu linii, ogłoszeń ZKM itd.)?
JakubNO
 
Posty: 10
Rejestracja: 01 kwietnia 2011, 08:55

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: OlsztyńskieTramwaje.pl » 09 listopada 2011, 12:04

Bardzo mi się zaproponowany system podoba - zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie. Kilka drobnych uwag zamieściłem na blogu OlsztyńskieTramwaje.pl, ale to w zasadzie techniczne drobiazgi. Rozumiem, że doczekamy się jeszcze wizualizacji tablic kierunkowych w autobusach i tramwajach z przebiegiem trasy, czyli tzw. koralików (na tablice klasyczne i ekrany LCD)?

---
OlsztyńskieTramwaje.pl
OlsztyńskieTramwaje.pl
 
Posty: 17
Rejestracja: 05 maja 2010, 15:11

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 13 listopada 2011, 17:51

Tak, oba te tematy są uwzględnione.
Zakładamy,że na nośnikach rozkładów będą znajdowały się też moduły informacyjne ( schemat komunikacyjny-fragment mapy) mogą też być ogłoszenia ZKM a nawet reklamy ale założyliśmy że tylko do 33 procent powierzchni nośnika, żeby nie było nadużyć. Oczywiście priorytetem będą rozkłady, które z tego co wiem są teraz przerabiane na nowy standard z większą czcionką- oczywiście lepszą dla osób starszych.
Jeśli chodzi o lokalizację rozkładów pod wiatami i na słupkach to przyjęte zostały następujące założenia:
generalnie wiaty nie oznakowujemy, ponieważ będziemy musieli stosować różnego typu wiaty, to wynika z przepisów o zamówieniach publicznych, nie możemy wyspecyfikować jednego producenta, tylko warunki brzegowe jakie wiata ma spełniać. Jako ze formy będą różne umieszczanie na wiatach napisów, znaku d-17 , cyferek (tak jak jest dziś) zawsze kończyło by się estetycznym dziwolągiem i oszpeciło by nawet najładniejszą wiatę. Dodatkowo nie dało by się wymyślić jednakowego mocowania a wtedy przy każdej wiacie przysłowiowy "Pan konserwator" z ZKM-u wymyślałby własnoręcznie jak przyspawać znak drogowy do wiaty i jeszcze te napisy i cyferki :) skończyło by się to estetyczną partyzantką.
Dlatego systemowe oznakowanie będzie tylko na słupkach obok wiaty. Każdy przystanek będzie miał słupek, nie każdy wiatę. Duże węzły komunikacyjne będą miały po dwa trzy słupki wg. kierunków jazdy.
Rozkłady natomiast będą pod słupkiem i pod wiatą. Czyli wszędzie tam gdzie będzie już wiata, która obsługuje 3 i więcej linie będziemy mieć dwa rozkłady. Wynika to oczywiście z zagęszczenia użytkowników i kosztów. Oczywiście w nowym oznakowaniu pamiętamy,żeby rozkłady nie wisiały nad ławkami :)
Na wizualizacjach tego nie ma ale oczywiście przystanki mają swoją wersję historyczną z grafitowym słupkiem i brązową tabliczką.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 13 listopada 2011, 18:10

Tak, koraliki będą oczywiście
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 15 listopada 2011, 13:28

Ideałem byłoby wdrożenie i tablic przystankowych i koralików i schematów komunikacyjnych... Ale oczywiście wszystko zależy od funduszy:) Na razie priorytetem będzie oznakowanie przystanków. Mamy nadzieję, że uda nam się już w przyszłym roku rozpisać, rozstrzygnąć przetarg i stopniowo stawiać słupki w najbardziej newralgicznych miejscach. Musimy się jednak liczyć z tym, że (podobnie jak z całym SIMem) jest to proces długotrwały i zajmie nawet kilka lat.

A skoro jesteśmy przy nazwach przystanków - co sądzicie o wyeliminowaniu komercji - Real, Tesco, Alfa, itp.. I zastąpienie ich nazwami ulic poprzecznych (lub jak w przypadku Alfy - np. Centrum)?
Z jednej strony zostawienie takiego oznakowania powoduje, że Olsztyn może się wydawać przyjezdnym małomiasteczkowy, ale z drugiej - mieszkańcom na pewno łatwiej się dzięki temu podróżuje...
Czekamy na wszystkie opinie, bo ewentualna zmiana byłaby łatwiejsza do wdrożenia właśnie przy okazji przygotowywania SIMowych słupków.

PS. Jeśli chodzi o koraliki to zastanawiamy się również nad tym czy ewentualnie projektować tańsze (z płyty), czy elektroniczne.
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: santiagowicz » 15 listopada 2011, 13:43

Przywołam przykład Krakowa (do którego swoją drogą powinni Państwo się wybrać, żeby zobaczyć, jak mogą wyglądać sieciówki, jak może wyglądać ich sprzedaż i w ogóle jak może funkcjonować przyjazna mieszkańcowi komunikacja miejska, z autobusem na telefon, wożeniem rowerów itp, a to wszystko taniej niż w Olsztynie), w którym zasadą jest, że nazwy przystanków odpowiadają nazwom ulic. Niemniej od tej zasady jest wiele wyjątków i dotyczą one miejsc charakterystycznych, które w potocznym języku określane są nazwami zlokalizowanych tam instytucji itp. Mamy więc przystanek AGH (Akademia Górniczo Hurnicza), AWF (Akademia Wychowania Fizycznego), Kampus UJ, Instytut Pediatrii, ale także Biprostal, DH Wanda itp. Po prostu te nazwy są używane przez samych mieszkańców. Podobnie jest w Olsztynie i każdy bez problemu lokalizuje Real (a nie np. Sikorskiego II), Tesco (a nie np. Pstrowskiego I), czy Alfa (a nie Centrum, bo Centrum to może być też Wysoka Brama, Most Jana, Teatr Jaracza i parę innych miejsc). Odradzam zatem podejmowanie prób twórczej inwencji i nazywanie od nowa rzeczy, które mają już swoje nazwy, które przyjęli w większości sami mieszkańcy.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: W-MSSTZ » 15 listopada 2011, 15:10

[quote=""Marta Bartoszewicz" post=2223"]A skoro jesteśmy przy nazwach przystanków - co sądzicie o wyeliminowaniu komercji - Real, Tesco, Alfa, itp.. I zastąpienie ich nazwami ulic poprzecznych (lub jak w przypadku Alfy - np. Centrum)?
Z jednej strony zostawienie takiego oznakowania powoduje, że Olsztyn może się wydawać przyjezdnym małomiasteczkowy, ale z drugiej - mieszkańcom na pewno łatwiej się dzięki temu podróżuje...
Czekamy na wszystkie opinie, bo ewentualna zmiana byłaby łatwiejsza do wdrożenia właśnie przy okazji przygotowywania SIMowych słupków.

PS. Jeśli chodzi o koraliki to zastanawiamy się również nad tym czy ewentualnie projektować tańsze (z płyty), czy elektroniczne.[/quote]Nasze stowarzyszenie jest za zmianą nazw niektórych pętli - przydałoby się je w końcu uaktuaknić. Nasze propozycje:
- linia 10 - Polmozbyt jako taki nie istnieje, mieszczą się tam blacharnio-lakiernia czy salon Hyundaia. Skoro "10" dojeżdża prawie do Ostrzeszewa, to na wyświetlaczu mógłby znajdować się napis "Ostrzeszewo" zamiast "Polmozbyt";
- linie dojeżdżające na osiedle Generałów - wyświetlany na autobusach napis "Jaroty" odnosi się do pętli przy ul. Jarockiej, z której korzysta jedynie linia 29 oraz stoją na niej autobusy zjeżdżające z tzw. dodatków;
- linie dojeżdżające na ul. Witosa - choć może to dezorientować pasażerów, nazwę tej pętli możnaby zmienić na "Skarbówkę Poszmanówkę", ew. jeden człon tej nazwy lub na "Jaroty" - po zmianie nazwy pętli przy ul. Jarockiej na "Jarocka";

Póki co zmieniłbym jedynie nazwę przystanku "C.H" Alfa" ma Śródmieście, w końcu to ścisłe centrum miasta, blisko jest Urząd Marszałkowski czy ratusz. Pozostałe nazwy "komeryjne" mogą zostać.

Naszym zdaniem koraliki powinny być nowoczesne, czyli elektroniczne, chociaż wiemy, że wiąże się to z niemałymi kosztami.

PS. Choć to nie ten temat, to proponowałbym przedłużenie trasy linii 6 na stałe do Gutkowa.
W-MSSTZ
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 października 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: M.M. » 15 listopada 2011, 15:20

[quote=""santiagowicz" post=2224"]Podobnie jest w Olsztynie i każdy bez problemu lokalizuje Real (a nie np. Sikorskiego II), Tesco (a nie np. Pstrowskiego I), czy Alfa (a nie Centrum, bo Centrum to może być też Wysoka Brama, Most Jana, Teatr Jaracza i parę innych miejsc). Odradzam zatem podejmowanie prób twórczej inwencji i nazywanie od nowa rzeczy, które mają już swoje nazwy, które przyjęli w większości sami mieszkańcy.[/quote]

Ja jestem bardzo alternatywny, bo zamiast "jadę do Alfy" wolę mówić "jadę do Centrum" lub "na Śródmieście". I generalnie przez inne osoby o dziwo jestem rozumiany - nawet kojarzą na jakim przystanku wysiądę. ;)

Nazywanie przystanków nazwami instytucji - nie widzę przeciwskazań. UWeMy, UKSy, JeZUSy i inne mogą mieć swoje przystanki. Nazywanie przystanków od obiektów handlowych/prywatnych - tutaj mam mieszane uczucia. O ile przystanki "Real" i "Tesco" ciężko inaczej nazwać niż ulicznymi łamańcami a\'la prof. Wyszomirski ("Sikorskiego/Wańkowicza", "Pstrowskiego/Dworcowa", itp.), to tyle zamiennik dla "C.H. Alfa" jest i to oczywisty - "Śródmieście" - wynikający z baardzo "obszernego" osiedla, gdzie znajdują się przystanki. Ba - nawet one znajdują się w centrum Śródmieścia! ;) O przyzwyczajenie się do nowej nazwy nie boję się - Tubylcy się nie pogubią. ;)

Choć przewoźnik jeżdżący na darmobusie do Reala używa jeszcze ciekawszej nazwy... Sądy ;)
M.M.
 
Posty: 13
Rejestracja: 02 października 2010, 19:59

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: M.M. » 15 listopada 2011, 15:44

Odniosę się jeszcze do innych kwestii.

Projekt słupków przystankowych jest bardzo dobry - cieszę się, że zostały uwzględnione sugestie w poprzednich postach, by zrobić je "na wzór" londyńskich słupków. ;)
Generalnie wszystko będzie lepsze od dzisiejszego bałaganu.

Cieszy mnie również fakt, że przejawia się chęć wprowadzenia na nasz grunt tzw. "koralików". Przy odrobinie przygotowania podróży w innym mieście potrafią człowiekowi uratować cztery litery i wysiąść na odpowiednim przystanku. Oczywiście chciałbym, by zainwestowano w elektroniczne koraliki, które działają w Warszawie, Lublinie, a niedługo także w Białymstoku. Z drugiej strony zdaję sobie sprawę, że to kosztowna inwestycja i raczej mało opłacalna przy montowaniu ich w starych pojazdach.

Bardzo dobrym rozwiązaniem byłoby na razie zainwestowanie w zwykłe, tradycyjne tablice, lecz przy zakupie nowego taboru (nie z odzysku i nie "nowoczesne 10 letnie pojazdy") uwzględnić możliwość zamontowania tych elektronicznych. :)
M.M.
 
Posty: 13
Rejestracja: 02 października 2010, 19:59

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: santiagowicz » 16 listopada 2011, 08:46

[quote=""M.M." post=2227"]

Nazywanie przystanków nazwami instytucji - nie widzę przeciwskazań. UWeMy, UKSy, JeZUSy i inne mogą mieć swoje przystanki. Nazywanie przystanków od obiektów handlowych/prywatnych - tutaj mam mieszane uczucia. O ile przystanki "Real" i "Tesco" ciężko inaczej nazwać niż ulicznymi łamańcami a\'la prof. Wyszomirski ("Sikorskiego/Wańkowicza", "Pstrowskiego/Dworcowa", itp.), to tyle zamiennik dla "C.H. Alfa" jest i to oczywisty - "Śródmieście" - wynikający z baardzo "obszernego" osiedla, gdzie znajdują się przystanki. Ba - nawet one znajdują się w centrum Śródmieścia! ;) O przyzwyczajenie się do nowej nazwy nie boję się - Tubylcy się nie pogubią. ;)[/quote]

Może rzeczywiście, w przypadku CH Alfa można pomyśleć nad inną nazwą, niemniej i tak byłbym tutaj dosyć ostrożny i zapytał się samych mieszkańców (jakaś sonda na przystankach itp.), żeby uniknąć wyciągania pomysłów z kapelusza, które nikomu z niczym nie będą się kojarzyły. "Centrum" może być jedną z propozycji, "Śródmieście" jest już jednak dla mnie całkowicie nieścisłe i równie dobrze może się odnosić do przystanku przy Teatrze, czy okolic Pieniężnego.
santiagowicz
 
Posty: 163
Rejestracja: 13 września 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: W-MSSTZ » 16 listopada 2011, 10:46

Przystanek przy Teatrze ma nazwę "Teatr im. S Jaracza" - jasno i klarownie. Przystanek "C.H Alfa" powinien nazywać się "Sródmieście" lub "Centrum". W końcu znajduje się w ścisłym centrum miasta, przy głównej ulicy. Niedaleko jest ratusz i sądy, Urząd Marszałkowski, itp..
W-MSSTZ
 
Posty: 10
Rejestracja: 19 października 2011, 12:40

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: zibi » 16 listopada 2011, 12:13

Zawsze można na wzór warszawski, na stronie ZKM (jak w końcu powstanie) podać propozycje i przeprowadzić ankietę. Sposób tańszy niżeli ankietować osobiście na przystankach, jednak akcja musiała by zostać nagłośniona aby ktoś wiedział o przeprowadzanej sondzie.
zibi
 
Posty: 22
Rejestracja: 28 czerwca 2011, 19:36

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: szemely » 19 listopada 2011, 19:52

Przepraszam, że tak "wparowuję" w kwestii malowania tramwajów i autobusów po tym jak mówiono teraz o słupkach.
Jeden z użytkowników stwierdził, że jasny kolor malowania autobusów nie przeszkadza, aby autobusy zimą dobrze wyglądały, bo "MPK musiało radzić sobie przez te lata".

Zdecydowanie nie zgadzam się z takim podejściem. Brud dużo mniej widać na ciemnym tle, co aktualnie zauważam studiując w Krakowie. Jak dotąd patrzyłem na wygląd olsztyńskie autobusów zimą... powiedzmy, że pozostawiał on wiele do życzenia. Myślę że wzdłuż tramwaju na dole przydałby się ciemniejszy pasek, który chociaż trochę maskowałby błoto nachlapane z jezdni.
szemely
 
Posty: 2
Rejestracja: 19 listopada 2011, 11:53

PoprzedniaNastępna

Wróć do Wizerunek przestrzenny Olsztyna