Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: mirroy » 21 października 2012, 04:29

WYMIARYpionowe.jpg

moduly.jpg

slupek wymiary detal.jpg

RODZAJESLUPKOW.jpg

WYMIARYpionowe.jpg

moduly.jpg

widokzgory.jpg


nosnikrozkladow.jpg




wracamy do słupków przystankowych, w dyskusjach z pracownikami ZKM zdecydowaliśmy o odchudzeniu technologicznym i cenowym projektu, z wielka pomocą przyszli forumowicze, pokazując produkt londyński.
I tak nasz słupek będzie prosty, lekki ale będzie zawierał wszystko co trzeba.

Założenie plastyczne jest takie: informacja o przystanku jest zawsze tylko na słupku, nie wieszamy tablicy na wiacie, dlaczego?
ponieważ nie da się wprowadzić jednego rodzaju wiat w całym mieście, często wiaty są dość bogate , starodawne, nowoczesne, pojawią się wyjątkowe i designerskie - ubieranie ich w jednakowy patent z nazwą lub co gorsza znakiem D-15 zawsze zniszczy bryłę przystanku. Dlatego postanowiliśmy wyrzucić całą grafikę na słupek, słupki będą identyczne na każdym przystanku, dlatego użytkownicy zawsze znajdą informację tam gdzie się jej spodziewają.
I tak jesli mamy wiatę, rozkłady będą znajdowały się pod wiatą. Jeśli mamy często uczęszczany przystanek rozkłady będą i pod wiatą i na słupku.
Będziemy dążyli do tego,żeby na słupku było oznaczonych 9 linii bo wtedy słupek wygląda najlepiej a rozkłady są zamieszczone na trójkątnym wandalo-odpornym nośniku. W wyjątkowych sytuacjach stosować będziemy nośniki rozkładów kwadratowe. W miarę rozwoju komunikacji miejskiej przy dużych węzłach będziemy dążyli do tego, żeby na jednym przystanku osobno grupować różne kierunki jazdy tak jak jest pod Alfą w stronę Jarot. Są trzy różne słupki w różnych kierunkach.

Po co organizuje się konsultacje społeczne (to forum) skoro i tak ZKM wyniki owych konsultacji zignoruje!

ZKM zamówił na początku września od firmy Czmuda oznakowanie niezgodne z tym co było przedstawione na tym forum!

Zgodnie z projektem przystanki miały zawierać informację o kierunku w którym jadą autobusy/ tramwaje z danego przystanku... a tu zamówiono 37 słupków przystanowych i na ŻADNYM takowej informacji nie będzie! Np na ulicy partyzantów w kierunku Dworca Głównego - informacji brak, w kierunku Centrum informacji brak,
Przystanek: Al. Piłsudskiego, tuż przy CH Alfa
Numer przystanku: 569
Numery linii zatrzymujących się na tym przystanku: 5, 6, 10, 28 - informacji brak a mogło być kierunek Szpital Wojewódzki

Przystanek Dworzec Główny
Lokalizacja: ul. Dworcowa, przy przychodni w wieżowcu
Numer przystanku: 284
Numery linii zatrzymujących się na tym przystanku: 21 (mogło być kierunek Szpital Dziecięcy)

37. Nazwa: Plac Roosevelta
Lokalizacja: ul. Mochnackiego, w stronę: Likus
Numer przystanku: 44
Numery linii zatrzymujących się na tym przystanku: 1, 6, 11, 27, 101 Kirunku brak!!!

Nazwa: Planetarium
Lokalizacja: ul. Piłsudskiego, po stronie Planetarium
Numer przystanku: 269
Numery linii zatrzymujących się na tym przystanku: 15, 20, 28 mogło być kierunek ul. Dworcowa

Przystanek: Szpital Dziecięcy
Lokalizacja: ul. Żołnierska, w kierunku Centrum.
Numer przystanku: 153
Numery linii zatrzymujących się na tym przystanku: 5, 6, 11, 13, 17, 22, 100 informacji o kierunku oczywiście brak

i tak na wszystkich zamówionych przystankach!!!

Dodatkowo na 35 z 37 zamówionych słupków przystankowych nie będzie również rozkładów jazdy! (Co wyraźnie przewiduje projekt SIM)

Wszyscy chcieli dobrze a wyszło jak zwykle.

PS Przeglądając specyfikację zamówienia nie jestem również pewien, czy moduły z numerami linii będą wymienne, czy też numery linii zostaną naklejone na stałe (to było by bardzo kosztowne w przypadku zmiany tras).

PS2
Mam nadzieję, że moduł informacji o kierunku oraz rozkłady jazdy będzie można zamówić dodatkowo i uzupełnić je na wszystkich przystankach.
mirroy
 
Posty: 5
Rejestracja: 01 października 2011, 22:36

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 22 października 2012, 13:50

Witam,
Firma Czmuda, która wygrała przetarg na dostawę i montaż tabliczek i słupków przystankowych, wykona je zgodnie z projektem zatwierdzonym przez asystentkę Prezydenta ds. estetyzacji. Wygląd słupka, za radą Internautów, będzie zbliżony do londyńskiego. Wizualizacje można znaleźć na naszym BIP-ie: http://bip.zkm.olsztyn.eu/pliki/zampub/ ... 01a-1h.pdf
Słupek będzie zawierał kolejno:
a) (Na szczycie)oznaczenie przystanku na schemacie węzła komunikacyjnego. Element ten wskazuje na kolejny przystanek wchodzący w skład zespołu przystankowego w obrębie jednej nazwy przystanku. Oznakowany jest kolejnymi cyframi pisanymi na zasadzie 01, 02, 03...
Jest to kwadrat o wielkości 9/9 cm., wysokość cyfry 4 cm, odporny na trudne warunki atmosferyczne.
b) Znak D 15 o wielkości 40/50 cm (szerokość / wysokość)
c) Nazwa przystanku – w przypadku dłuższych nazw może być umieszczana w dwóch wierszach, a w wyjątkowych sytuacjach także w trzech wierszach. Wymiary tego modułu: 40/ 15 cm (szerokość/wysokość). Wielkość modułu jest niezmienna, bez względu na długość nazwy. Wielkość pola litery: 4 cm.
d) Dodatkowe informacje (tylko w jednym przypadku – słupek nr 521 k - „dla wysiadających”).
Wymiary tego modułu: 40/ 10 cm (szerokość/wysokość). Wielkość modułu jest niezmienna, bez względu na długość informacji. Wielkość pola litery: 4 cm.
e) Numery linii autobusowych, które zatrzymują się na danym przystanku umieszcza się w kolejności: od najmniejszego do największego. Numery mają formę prostokątów 13/10 cm (szerokość/wysokość). Możliwe jest umieszczenie maksymalnie po cztery wiersze, nie więcej niż trzy numery w jednym. Wysokość tego modułu zawsze wynosi 40 cm., wysokość zależy od liczby linii.
f) Stopka właścicielska: wąski element o wymiarach 40/4 cm (szerokość/długość). Na nim numer przystanku i miejsce, by w przyszłości umieścić informację o jego zarządcy. Wysokość umieszczania stopki zależy od wysokości modułu z numerami linii.

Jak więc łatwo zauważyć jest to bardzo zbliżone do projektów, które proponowały osoby skupione wokół tego forum i które prezentowała Marcelina Chodyniecka - Kuberska.
Moduł, o którym pisze Pan pisze (czyli dodatkowa informacja pod nazwą przystanku) ma tylko jeden słupek - będzie tam napis: "dla wysiadających".
Przyznaję, że pozostałe słupki takiego elementu nie mają. Dlaczego? Weźmy taki oto przykład:
Przystanek nr 571 (Centrum) - zatrzymują się tam następujące linie: 11, 13, 15, 17, 20, 24, 25, 34. I tak:
11 jedzie do Nagórek
13 jedzie do Pieczewa
15 jedzie do os. Generałów
17 jedzie do os. Generałów
20 jedzie do Pieczewa
24 jedzie do os. Generałów
25 jedzie do Tęczowego Lasu
34 robi pętle uliczną i jedzie do Dworca Głównego (ale przy Mazowieckiej ma kilkuminutowy postój)
Część z tych autobusów jedzie przy Szpitalu Dziecięcym i Szpitalu Wojewódzkim, część kursuje przez Nagórki (jedna linia nawet kończy tam swój bieg), a jeszcze inne jadą przez Jaroty.
Zgadzam się więc z Panem, że fajnie byłoby, gdyby na słupku pojawiła się informacja o kierunku zatrzymujących się na danym przystanku linii, ale co mielibyśmy napisać na opisanym wyżej przystanku? Podany przykład nie jest odosobniony - jeszcze ciekawszą sytuację mamy przy Wysokiej Bramie. Tam kierunki jazdy to: Stary Dwór, Redykajny, Likusy, Dajtki, Gutkowo, Brzeziny, os. Mazurskie. Nie wspominając o liniach nocnych.
Uznaliśmy więc, że dawanie kierunku jazdy tylko na niektórych przystankach byłoby niekonsekwentne. Ale nie rezygnujemy zupełnie z takiego dodatkowego modułu - wykorzystujemy go na przystanku dla wysiadających, dodamy także przy przystankach na żądanie i granicach strefy biletowej.

Pozdrawiam!
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: mirroy » 25 października 2012, 00:39

[quote=""Marta Bartoszewicz" post=4203"]

Moduł, o którym pisze Pan pisze (czyli dodatkowa informacja pod nazwą przystanku) ma tylko jeden słupek - będzie tam napis: "dla wysiadających".
Przyznaję, że pozostałe słupki takiego elementu nie mają. Dlaczego? Weźmy taki oto przykład:
Przystanek nr 571 (Centrum) - zatrzymują się tam następujące linie: 11, 13, 15, 17, 20, 24, 25, 34. I tak:
11 jedzie do Nagórek
13 jedzie do Pieczewa
15 jedzie do os. Generałów
17 jedzie do os. Generałów
20 jedzie do Pieczewa
24 jedzie do os. Generałów
25 jedzie do Tęczowego Lasu
34 robi pętle uliczną i jedzie do Dworca Głównego (ale przy Mazowieckiej ma kilkuminutowy postój)
Część z tych autobusów jedzie przy Szpitalu Dziecięcym i Szpitalu Wojewódzkim, część kursuje przez Nagórki (jedna linia nawet kończy tam swój bieg), a jeszcze inne jadą przez Jaroty.
Zgadzam się więc z Panem, że fajnie byłoby, gdyby na słupku pojawiła się informacja o kierunku zatrzymujących się na danym przystanku linii, ale co mielibyśmy napisać na opisanym wyżej przystanku? Podany przykład nie jest odosobniony - jeszcze ciekawszą sytuację mamy przy Wysokiej Bramie. Tam kierunki jazdy to: Stary Dwór, Redykajny, Likusy, Dajtki, Gutkowo, Brzeziny, os. Mazurskie. Nie wspominając o liniach nocnych.
Uznaliśmy więc, że dawanie kierunku jazdy tylko na niektórych przystankach byłoby niekonsekwentne. Ale nie rezygnujemy zupełnie z takiego dodatkowego modułu - wykorzystujemy go na przystanku dla wysiadających, dodamy także przy przystankach na żądanie i granicach strefy biletowej.

Pozdrawiam![/quote]
Witam,

Moje propozycje:

Przystanek nr 571 (Centrum)
Proponuję: w kierunkach "Stadion Stomil lub Szpital Wojewódzki lub Niepodległości"
ewentualnie w kierunkach "Sikorskiego lub Synów Pułku"
(tak jak w Londynie można przecież wskazać kilka potencjalnych miejsc docelowych)

Przystanek koło Wysokiej Bramy to bardzo proste - kierunek "Plac Roosevelta"

Proszę podać kolejne przystanki a spróbuję określić kieruni:)

Kierunek ma za zadanie wskazać ważne miejsce/ węzeł w sieci połączeń a nie koniecznie docelowy przystanek dla danych linii.
Filozofia kierunku rozumiana jako w strone/ przez.
Można zrobić to na praktycznie na każdym przystanku.

PS
W Londynie bardzo często stosuje się w opisie kierunku słowo "lub" podając kilka kierunków. Informacja o kierunku jest na każdym przystanku (oprócz tych dla wysiadających)
Naprawdę można. To ułatwia przemieszczanie się po mieście.
[img size=219k]http://www.btinternet.com/~Tony.Papard/images/BusStop.jpg[/img]

PS2
A co z rozkładami jazdy na słupkach?

Pozdrawiam
mirroy
 
Posty: 5
Rejestracja: 01 października 2011, 22:36

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 02 listopada 2012, 09:22

Witam
Tabliczki z nazwami przystanków i numerami linii mają być w założeniu na tyle duże by były czytelne i na tyle małe by nie były łatwym łupem dla wandali.
Gdybyśmy na jednym z modułów próbowali wymienić kilka kierunków jazdy to:
a. nie zmieściłyby się
b. przysłoniłyby inne informacje (o nazwie przystanku i numerach linii).

Co do kolejnych przykładów przystanków to np.
Teatr im. Stefana Jaracza (nr słupka 71) - kierunki: Jakubowo, Track, Dworzec Główny, Cementowa, Dywity. I nie ma tu kolejnego, wspólnego węzła przesiadkowego o którym Pan pisze.
Zresztą w przypadku przystanku Wysoka Brama - podał Pan Plac Roosevelta, a co np. z 16-nastką? Następny jej przystanek to Straż Pożarna.

Ponadto jeśli mielibyśmy umieszczać kilka kierunków jazdy (tak jak Pan proponuje) to i tak musiałoby się skończyć na tym, że pasażer sprawdzałby na rozkładzie jazdy jaki autobus gdzie jedzie.. I nie byłoby to dla niego żadne ułatwienie. A jeśli byśmy którykolwiek z kierunków pominęli - byłoby jeszcze gorzej bo ktoś mógłby się czuć oszukany - np. napiszemy "Dworzec Główny lub Jakubowo", a kogoś autobus wywiezie w przeciwnym kierunku - na Track...

Co do rozkładów jazdy to będą one umieszczone zawsze pod wiatą. A jeśli przystanek nie jest w wiatę wyposażony - na słupkach. W tym przetargu określiliśmy zakupimy dwa takie słupki - na Partyzantów (nr słupka 5) i przy Dworcu Głównym (nr słupka 17).

Pozdrawiam!
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: BorOl » 02 listopada 2012, 09:33

[quote=""Marta Bartoszewicz" post=4248"]Zresztą w przypadku przystanku Wysoka Brama - podał Pan Plac Roosevelta, a co np. z 16-nastką? Następny jej przystanek to Straż Pożarna.[/quote]Wtrącę tylko, że niestety nie zadbano o to, by przy okazji budowy pasów autobusowych powstał na pl. Roosevelta węzeł przesiadkowy, co niestety będzie dalej negatywnie odbijać się na dostępności południowej części Starego Miasta.
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: BorOl » 20 listopada 2012, 20:58

Znajdź różnicę:
[img width=500]http://bi.gazeta.pl/im/2a/b5/c4/z12891434Q.jpg[/img]źródło: gazeta.pl
[img width=500]http://kmo.borol.net/grafika/SIM.jpg[/img]
Gdzie różnica? W braku rozdzielenia numerów linii. Przyznaję: nie widziałem tego na żywo, ale na zdjęciach nie wygląda to zbyt dobrze i kolejny dobry pomysł ma nienajlepsze wykonanie.
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: kshak » 21 listopada 2012, 07:19

Kierując się zapisami umowy ... ZKM powinno wezwać Wykonawcę do wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z umową tj. Wykonania tablic zgodnie z załącznikiem nr 1 - 1h do umowy.
kshak
 
Posty: 7
Rejestracja: 22 stycznia 2011, 08:45

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Piotr Mikulski-Bąk » 21 listopada 2012, 10:31

Pytanie, co tak na prawdę zlecono wykonawcy. Jeżeli projekt był zgodny z wizualizacjami, to należy dopilnować wykonania zgodnie z projektem. Są to pieniądze publiczne i należy je wydawać rozsądnie - ważny jest efekt końcowy. Jeszcze można i należy to skorygować. Chyba, że podczas realizacji co chwila ktoś (ZKM, Urząd Miasta?) ingerował w projekt, a teraz nie będzie winnych - podobnie działo się podczas realizacji placu przed Ratuszem, a winą obarczono autora koncepcji.

Projekt oznakowania jest ciekawy, nareszcie dobrze i ze smakiem dobrano nowoczesne i czytelne liternictwo. Wykonawca z niewiadomych powodów powiększył wysokość numerów linii, przez co zlały się w jeden dłuuugi numer - wygląda na to, że liczby są tej samej wysokości co litery nazwy przystanku. Prawdopodobnie ktoś nie zauważył ich zróżnicowania, a dla zamawiającego (czyli ZKM) nie ma to jak zwykle znaczenia - a powinno. Podstawowym wymogiem oznakowania przystanków jest czytelność, a przez zmianę/korektę/błąd? oznaczenie numeru linii jest nieczytelne.

Apel do ZKM - szanujcie Państwo pieniądze publiczne (pochodzą z naszych podatków) oraz swoich klientów (to oni płacą podatki) - ZKM jest dotowane przez nas, podatników. Dlatego też, nieważne czy korzystam z Państwa usług, czy nie, chciałbym aby Wasze inwestycje miały sens i nie polegały jedynie na wydaniu założonych w rocznym budżecie środków, bez względu na ich efekt. Skorygujcie Państwo wielkość numerów linii autobusowych oraz przerwy między nimi już teraz, czyli na początku montowania nowych oznakowań, kiedy koszty są jeszcze relatywnie małe (nieważne czyj to błąd - ZKM czy wykonawcy).

Pozdrawiam
Piotr Mikulski-Bąk
 
Posty: 30
Rejestracja: 18 marca 2011, 10:07

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: BorOl » 21 listopada 2012, 10:35

Ja jeszcze mam jedno pytanie: jak będą zmieniane/uzupełniane numery linii? Już 1 grudnia będzie pierwsza zmiana, a przed nami z pewnością kolejne. Obecnie numery linii na przystankach są w formie naklejek, a tu ze zdjęć wynika, że są namalowane. Zamiana 16 na 36 na przystanku Teatr im. Stefana Jaracza spowoduje, że część numerów trzeba będzie przesunąć. Jak to będzie wyglądało w praktyce?
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 26 listopada 2012, 08:14

Witam,
Zgadzam się z Państwem, że wykonawca oznakowania przystanków nie wykonał tablic zgodnie z wizualizacjami. I dlatego niezwłocznie po montażu, zwróciliśmy uwagę na brak oddzielenia numerów linii komunikacyjnych. Zmian wykonawca dokona na własny koszt.
Pozdrawiam
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 26 listopada 2012, 08:20

[quote=""BorOl" post=4349"]Obecnie numery linii na przystankach są w formie naklejek, a tu ze zdjęć wynika, że są namalowane. [/quote]
Zarówno nazwa przystanku jak i numery linii są - zgodnie zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia - wyklejane.
Pozdrawiam
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: M.M. » 26 listopada 2012, 15:47

[quote=""Marta Bartoszewicz" post=4378"]Witam,
Zgadzam się z Państwem, że wykonawca oznakowania przystanków nie wykonał tablic zgodnie z wizualizacjami. I dlatego niezwłocznie po montażu, zwróciliśmy uwagę na brak oddzielenia numerów linii komunikacyjnych. Zmian wykonawca dokona na własny koszt.
Pozdrawiam[/quote]

I rzeczywiście: reakcja jest!

Obrazek

Jak widać doklejono linie oddzielające. I tylko tyle. Niestety nadal jest to bardzo nieczytelne i w ogóle nie zauważyłem zmiany z okna autobusu.
A nowinkę zauważyłem tylko dlatego, że na przystanku pojawiła się kolejna nowinka:

Obrazek

W sumie... Ładnie to wygląda. I w zasadzie tyle. ;)

Na moje problemem jest za duża czcionka i małe odstępy. Przez to po prostu numery się zlewają. Widać duże różnice między tym co jest w projekcie a rzeczywistością.
Nie wiem... Może wystarczy numery zmniejszyć nieco i pogrubić? W każdym razie z dobrego pomysłu wychodzi na razie duża mizeria.

Pozdrawiam!
M.M.
M.M.
 
Posty: 13
Rejestracja: 02 października 2010, 19:59

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: M.M. » 26 listopada 2012, 16:05

[quote=""Marta Bartoszewicz" post=4380"][quote=""BorOl" post=4349"]Obecnie numery linii na przystankach są w formie naklejek, a tu ze zdjęć wynika, że są namalowane. [/quote]
Zarówno nazwa przystanku jak i numery linii są - zgodnie zgodnie z Opisem Przedmiotu Zamówienia - wyklejane.
Pozdrawiam[/quote]

Mam wrażenie, że tablice montowane na wiatach są w całości wyklejane. I to tak, że nie ma możliwości łatwego odklejenia jednego numerka linii. W tej chwili łatwo można odkleić... tylko te linie dzielące nr linii.

Więc Pani Rzecznik może mieć rację, że są wyklejane. Niestety są tak wyklejane, że zmiany będą problematyczne.

Pozdrawiam
M.M.
M.M.
 
Posty: 13
Rejestracja: 02 października 2010, 19:59

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Milan » 26 listopada 2012, 20:15

Problem z wizualizacjami polega na tym, że to co wygląda ładnie na wizualizacji nie zawsze wygląda ładnie w rzeczywistości i odwrotnie. To co jest krytykowane na wizualizacji często w rzeczywistości wygląda dużo lepiej. Dodatkowo można stwierdzić, że to co ładnie wygląda na wizualizacji nie zawsze jest praktyczne w codziennym użytkowaniu.
Dlatego o wyborze ostatecznego rozwiązania muszą decydować praktycy a nie teoretycy. Tyle że w naszym mieście praktycy za mało zarabiają aby ich liczba przełożyła się na jakość.

Przepraszam za mały wywód filozoficzny, ale skoro wszystko było tak dokładnie konsultowane, to skąd się teraz biorą głosy krytyki?

Pozdrawiam
Milan
 
Posty: 59
Rejestracja: 21 kwietnia 2011, 18:16

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Piotr Mikulski-Bąk » 27 listopada 2012, 16:50

Nie za bardzo rozumiem podziału na teoretyków i praktyków. Czy praktykiem jest facet z pędzlem w dłoni i puszką szaroburej farby malujący dotychczas nasze przystanki, czy np projektant grafik znający się na typografii itd?

O ile sobie przypominam, konsultacje nie dotyczyły zastosowania konkretnego kroju pisma czy wysokości liter ani odstępów między nimi.

Projekt oznakowania przystanków powinien dokładnie opisywać m.in. Powyższe parametry:
- krój pisma,
- wysokość liter
- światło (odstępy) między nimi
- kolor liter
- kolor tła
- materiał, z którego wykonane zostaną napisy
Zamieszczone wizualizacje są jedynie efektem końcowym projektowania - i wyglądają sensownie.

Dlatego też oznakowanie przystanków powinno zostać wykonane DOKŁADNIE ZGODNIE z projektem, a nie według czyjegoś widzimisię... Wykonawca podszedł do zlecenia niechlujnie, komuś nie chciało się dokładnie zapoznać z projektem, a teraz dla oszczędności doklejane są pionowego paski "dzielące" poszczególne numery linii, a nie wymieniana całe oznakowanie tychże numerów, wykonane tym razem zgodnie z projektem literami o mniejszej wysokości. Pionowe paski nie polepszają czytelności napisów, wprowadzają jedynie chaos, nie mówią o zepsutym efekcie wizualnym. Wykonawca nie ma prawa ingerować w projekt i samowolnie go zmieniać, jest o tym mowa m.in. W ustawie o prawie autorskim. Projekt opłacono z pieniędzy publicznych, wykonawcy również zapłacimy my wszyscy - dlatego też nie można tolerować takiego niechlujstwa i braku szacunku dla autorów projektu oraz nas wszystkich płacących za nowe oznakowanie przystanków. Ponadto byłoby to nieuczciwe w stosunku do pozostałych firm biorących udział w przetargu na wykonanie oznakowania przystanków - ich oferty jak widać dotyczyły innego zakresu prac. Rolą zamawiającego jest dopilnowanie realizacji ZGODNEJ ze specyfikacją przetargową czyli projektem. Za wykonanie zlecenia niezgodnie z projektem wykonawca nie powinien otrzymać wynagrodzenia.

Jak zauważyłem w jednym z wcześniejszych wpisów, ZKM błędnie widzi problem w braku oddzielenia między numerami linii. Problemem jest wykonanie numerów linii zbyt dużymi literami, które po prostu się nie mieszczą na przystanku. Pojedynczy numer linii jest bardziej czytelny niż w projekcie, ale już kilka numerów obok siebie zalewa się w jedną nieczytelną całość. Należy ponownie wykonać numery linii, używając poprawnej wielkości liter (zgodnej z projektem) i poprawnego rozsunięcia poszczególnych numerów linii (również zgodnie z projektem). Nic prostszego.

W przeciwnym przypadku projektowanie czegokolwiek dla naszego miasta nie ma najmniejszego sensu - i tak nikt tego nie szanuje. Czuli mimo dużego szumu znowu wyjdzie tak jak zwykle. Smutna to konstatacja, już niedługo dowiemy się, czy prawdziwa.
Piotr Mikulski-Bąk
 
Posty: 30
Rejestracja: 18 marca 2011, 10:07

PoprzedniaNastępna

Wróć do Wizerunek przestrzenny Olsztyna