Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Piotr Mikulski-Bąk » 27 listopada 2012, 16:55

Nie za bardzo rozumiem podziału na teoretyków i praktyków. Czy praktykiem jest facet z pędzlem w dłoni i puszką szaroburej farby malujący dotychczas nasze przystanki, czy np projektant grafik znający się na typografii itd? Olsztyńskiego przystanki wyglądały o wiele lepiej na początku lat osiemdziesiątych niż obecnie - malowane na żółto z czerwonym znakiem przystanku autobusowego - ogromną literą "A" wpisaną w okrąg.

O ile sobie przypominam, konsultacje nie dotyczyły zastosowania konkretnego kroju pisma czy wysokości liter ani odstępów między nimi.

Projekt oznakowania przystanków powinien dokładnie opisywać m.in. Powyższe parametry:
- krój pisma,
- wysokość liter
- światło (odstępy) między nimi
- kolor liter
- kolor tła
- materiał, z którego wykonane zostaną napisy
Zamieszczone wizualizacje są jedynie efektem końcowym projektowania - i wyglądają sensownie.

Dlatego też oznakowanie przystanków powinno zostać wykonane DOKŁADNIE ZGODNIE z projektem, a nie według czyjegoś widzimisię... Wykonawca podszedł do zlecenia niechlujnie, komuś nie chciało się dokładnie zapoznać z projektem, a teraz dla oszczędności doklejane są pionowego paski "dzielące" poszczególne numery linii, a nie wymieniana całe oznakowanie tychże numerów, wykonane tym razem zgodnie z projektem literami o mniejszej wysokości. Pionowe paski nie polepszają czytelności napisów, wprowadzają jedynie chaos, nie mówią o zepsutym efekcie wizualnym. Wykonawca nie ma prawa ingerować w projekt i samowolnie go zmieniać, jest o tym mowa m.in. W ustawie o prawie autorskim. Projekt opłacono z pieniędzy publicznych, wykonawcy również zapłacimy my wszyscy - dlatego też nie można tolerować takiego niechlujstwa i braku szacunku dla autorów projektu oraz nas wszystkich płacących za nowe oznakowanie przystanków. Ponadto byłoby to nieuczciwe w stosunku do pozostałych firm biorących udział w przetargu na wykonanie oznakowania przystanków - ich oferty jak widać dotyczyły innego zakresu prac. Rolą zamawiającego jest dopilnowanie realizacji ZGODNEJ ze specyfikacją przetargową czyli projektem. Za wykonanie zlecenia niezgodnie z projektem wykonawca nie powinien otrzymać wynagrodzenia.

Jak zauważyłem w jednym z wcześniejszych wpisów, ZKM błędnie widzi problem w braku oddzielenia między numerami linii. Problemem jest wykonanie numerów linii zbyt dużymi literami, które po prostu się nie mieszczą na przystanku. Pojedynczy numer linii jest bardziej czytelny niż w projekcie, ale już kilka numerów obok siebie zalewa się w jedną nieczytelną całość. Należy ponownie wykonać numery linii, używając poprawnej wielkości liter (zgodnej z projektem) i poprawnego rozsunięcia poszczególnych numerów linii (również zgodnie z projektem). Nic prostszego.

W przeciwnym przypadku projektowanie czegokolwiek dla naszego miasta nie ma najmniejszego sensu - i tak nikt tego nie szanuje. Czuli mimo dużego szumu znowu wyjdzie tak jak zwykle. Smutna to konstatacja, już niedługo dowiemy się, czy prawdziwa.
Piotr Mikulski-Bąk
 
Posty: 30
Rejestracja: 18 marca 2011, 10:07

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Piotr Mikulski-Bąk » 27 listopada 2012, 17:05

Rzeczywiście wizualizacje niejednokrotnie zakłamują rzeczywistość. Rysunki techniczne zwykle są dokładniejsze. Przydałoby się opublikowanie całego projektu oznakowania przystanków.

Nie za bardzo rozumiem podziału na teoretyków i praktyków. Czy praktykiem jest facet z pędzlem w dłoni i puszką szaroburej farby malujący dotychczas nasze przystanki, czy np projektant grafik znający się na typografii itd? Olsztyńskiego przystanki wyglądały o wiele lepiej na początku lat osiemdziesiątych niż obecnie - żółte ze świetnym znakiem przystanku autobusowego w czerwonym kolorze w postaci ogromnej litery "A"wpisanej w okrąg.

O ile sobie przypominam, konsultacje nie dotyczyły zastosowania konkretnego kroju pisma czy wysokości liter ani odstępów między nimi.

Projekt oznakowania przystanków powinien dokładnie opisywać m.in. Powyższe parametry:
- krój pisma,
- wysokość liter
- światło (odstępy) między nimi
- kolor liter
- kolor tła
- materiał, z którego wykonane zostaną napisy
Zamieszczone wizualizacje są jedynie efektem końcowym projektowania - i wyglądają sensownie.

Dlatego też oznakowanie przystanków powinno zostać wykonane DOKŁADNIE ZGODNIE z projektem, a nie według czyjegoś widzimisię... Wykonawca podszedł do zlecenia niechlujnie, komuś nie chciało się dokładnie zapoznać z projektem, a teraz dla oszczędności doklejane są pionowego paski "dzielące" poszczególne numery linii, a nie wymieniana całe oznakowanie tychże numerów, wykonane tym razem zgodnie z projektem literami o mniejszej wysokości. Pionowe paski nie polepszają czytelności napisów, wprowadzają jedynie chaos, nie mówią o zepsutym efekcie wizualnym. Wykonawca nie ma prawa ingerować w projekt i samowolnie go zmieniać, jest o tym mowa m.in. W ustawie o prawie autorskim. Projekt opłacono z pieniędzy publicznych, wykonawcy również zapłacimy my wszyscy - dlatego też nie można tolerować takiego niechlujstwa i braku szacunku dla autorów projektu oraz nas wszystkich płacących za nowe oznakowanie przystanków. Ponadto byłoby to nieuczciwe w stosunku do pozostałych firm biorących udział w przetargu na wykonanie oznakowania przystanków - ich oferty jak widać dotyczyły innego zakresu prac. Rolą zamawiającego jest dopilnowanie realizacji ZGODNEJ ze specyfikacją przetargową czyli projektem. Za wykonanie zlecenia niezgodnie z projektem wykonawca nie powinien otrzymać wynagrodzenia.

Jak zauważyłem w jednym z wcześniejszych wpisów, ZKM błędnie widzi problem w braku oddzielenia między numerami linii. Problemem jest wykonanie numerów linii zbyt dużymi literami, które po prostu się nie mieszczą na przystanku. Pojedynczy numer linii jest bardziej czytelny niż w projekcie, ale już kilka numerów obok siebie zalewa się w jedną nieczytelną całość. Należy ponownie wykonać numery linii, używając poprawnej wielkości liter (zgodnej z projektem) i poprawnego rozsunięcia poszczególnych numerów linii (również zgodnie z projektem). Nic prostszego.

W przeciwnym przypadku projektowanie czegokolwiek dla naszego miasta nie ma najmniejszego sensu - i tak nikt tego nie szanuje. Czuli mimo dużego szumu znowu wyjdzie tak jak zwykle. Smutna to konstatacja, już niedługo dowiemy się, czy prawdziwa.
Piotr Mikulski-Bąk
 
Posty: 30
Rejestracja: 18 marca 2011, 10:07

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: BorOl » 27 listopada 2012, 17:44

Dokumentacja przetargowa znajduje się tutaj: http://bip.zkm.olsztyn.eu/dostawy/215-p ... rzystankow Jest tam wiele ciekawych rzeczy, a chyba jeszcze więcej nie ma :(
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: JakubNO » 06 grudnia 2012, 22:38

Witam,

Chciałbym się dowiedzieć czy ZKM planuje wymianę tabliczki z rozkładem jazdy na przystanku Dworzec Główny na gablotkę zgodną z wizualizacjami dostępnymi na platformie?
O ile dobrze pamiętam wszystkie rozkłady jazdy miały być montowane w wewnątrz wiaty przystankowej z wyłączeniem przestanku Partyzantów ( w kierunku Centrum).
Poniżej załączam zdjęcie.

Obrazek

Pozdrawiam
JakubNO
 
Posty: 10
Rejestracja: 01 kwietnia 2011, 08:55

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 07 grudnia 2012, 08:55

[quote=""JakubNO" post=4469"]Chciałbym się dowiedzieć czy ZKM planuje wymianę tabliczki z rozkładem jazdy na przystanku Dworzec Główny na gablotkę zgodną z wizualizacjami dostępnymi na platformie? [/quote]
Witam,
Dziękuje bardzo za czujność :) . Tabliczka oczywiście nie powinna być zawieszona na słupku, tylko pod wiatą. Nasz wykonawca demontując stary słupek (na którym były rozkłady) i stawiając nowy znów je tam zawiesił. Poinformowałam już firmę, która się w tym zajmuje o błędzie i rozkłady jeszcze dziś zostaną zawieszone pod wiatą.
Przypominam, że zgodnie z tym co napisał Pan Jakub - w tym roku wykonamy dwa słupki, na których będą rozkłady jazdy ( w specjalnie do tego przygotowanych kasetonach). Natomiast na pozostałych 33 przystankach, które oznakowaliśmy - rozkłady będą wisiały pod wiatami.
Pozdrawiam!
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Jan Biernat » 27 grudnia 2012, 17:52

Witam,
Mam pytanie, czy w związku z wprowadzeniem ograniczenia tonażowego na alei Wojska Polskiego do 18 ton pomyślano o autobusach transportu zbiorowego o DMC większym niż 18 ton?

Pozdrawiam
Jan Biernat
 
Posty: 11
Rejestracja: 22 lipca 2012, 13:45

Poprzednia

Wróć do Wizerunek przestrzenny Olsztyna