Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 20 kwietnia 2011, 05:19

Witam Państwa,
ten wątek obiecaliśmy otworzyć w poniedziałek ale niestety nie udało się z powodu napiętego harmonogramu pracy, za co przepraszam, bo wiem, że temat wizerunku, designu komunikacji miejskie jest dla mieszkańców ważny.
Zaczynamy dyskusję dzisiaj a skończymy kiedy zakończymy pracę nad Systemem Informacji Miejskiej - bo wizerunek Komunikacji Miejskiej jest po części elementem SIM ( grafika) a po części elementem Meblowania Miasta ( przystanki i ich wyposażenie). Do której kategorii zakwalifikować pojazdy, jeszcze nie wiem, ale jestem w pełni przekonana, że Komunikacja Miejska musi być stylistycznie zintegrowana z grafiką i designem miejskim.
Dyskusja ta nie dotyczy tylko tramwaju, chodzi o cały tabor autobusowo-tramwajowy.
Zaznaczam też na wstępie, że nie będziemy malować nowych autobusów, jeśli zostanie wybrana i zaakceptowana kolorystyka będzie wdrażana w sposób „gospodarski” dla nowych pojazdów. Ostrzegam, że ten proces może trwać wiele lat.
Pragnę jeszcze dodać, że na naszych nowych tramwajach proszę spodziewać się przez pięć lat reklamy/informacji o funduszach, z których została zrealizowana inwestycja czyli Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej. Informacja będzie umieszczona na tylnej i lewej ścianie pojazdu. Widziałam projekt tej informacji i jestem pewna, że będzie współgrała z każdą opcją kolorystyczną dla taboru.

Można zastanawiać się w jakim kierunku ta integracja powinna iść.
Na początek przedstawiam trzy możliwe opcje.

1. Zintegrowanie kolorystyki pojazdów z Systemem Informacji Miejskiej
Czyli w wypadku Olsztyna Ciemno zielony ( chłodny) z lionką w strefie nowoczesnej , rekreacyjnej i przemysłowej i brązowo – beżowy w strefie historycznej.

Ten kierunek jest bardzo fajny ale tramwaj porusza się przez wszystkie strefy i rodzi moje obawy jak będzie wyglądał zielony pojazd przy przystanku oznakowanym na brązowo.
W kolejnych postach przedstawię wizualizację

2. Pojazdy komunikacji miejskiej – neutralne
Przy eleganckich nowoczesnych tramwajach neutralne kolory bez grafiki mogą wyglądać bardzo szlachetnie i nie będzie problemu z dopasowaniem ich do przystanków w strefie nowoczesnej ( szare) i historycznej ( grafit-onyx). Istnieje obawa oklejenia reklamami.


3. Wersja graficzna ( na przykładzie Szczecina)
Szczecin wypracował swoją charakterystyczną grafikę i ją umieszcza na wszystkich możliwych elementach w przestrzeni miejskiej ( wyprodukowana jest nawet specjalna wykładzina do siedzisk w tramwaju).
Tramwaje i autobusy szczecińskie są jasne i mają doklejone elementy charakterystycznej grafiki. U nas były by to listki i elementy naturalne wynikające z nowej grafiki miejskiej. Też obowiązkowo na lekkim białym tle.




1.jpg


2_2011-04-20.jpg


3.jpg
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 20 kwietnia 2011, 05:21

opcja neutralna

file_60401_59355.jpg-.jpg



460_0___10000000_0_0_0_0_0_veolia_tramway_pic.jpg


6-Nice-Depot-1_2011-04-20.jpg
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 20 kwietnia 2011, 05:23

Tu przykład Szczecina dobrze zintegrowanego SIM z komunikacją miejską i ...nawet taksówkami

- jest to barzdo fajne zintegrowane myślenie...ale obawiam się ,że może szybko zmęczyć odbiorców

sim-oznakowaniedlaruchukolowego.jpg

sim-szczecin5.jpg

sim-szczecin5_2011-04-20.jpg

sim-szczecin4.jpg

80258246569976463289.jpg

83025811600169716926.jpg

karta1.jpg

autobus.jpg

bilde.jpg

sim-budynki.jpg

sim-szczecin3.jpg
1246401935.jpg

karta1.jpg

tramwaje-pesa-szczecin.jpg

taxi_szczecin.preview.jpg
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 20 kwietnia 2011, 06:03

I wersja zintegrowana z naszym SIM - zielony plus limonka

Limonka jest kolorem odblaskowym, który chciałabym używać zamiast żółtego. W polsce nikt jeszcze nie wykonał tej zamiany, ale w np. Holandii stosuje się nowoczesną limonke jako kolor informacyjny i odblaskowy. Jako przykład zdjecia autobusów przewoźnika Connexion. Szczerze mówiąc dokłądnie o takiej kolorystyce myślę dla Olsztyna.
Takie tramwaje i autobusy nie miały by na sobie żadnej dodatkowej grafiki ( oprócz nazwy operatora)
nie byłoby ryzyka przeładowania tą grafiką. Przystanki na pewno oznakujemy identycznie jak ulice,żeby łatwiej było się orientować. Dlatego zielony tabor wydaje się być sensownym pomysłem.
Tabor w tej kolorystyce dzieki odblaskowemu dołowi spełnia wymogi bezpieczeństwa. na neutralnych tramwajach z Dublina widać żółty pasek, u nas tę rolę spełniał by po prostu element limonkowy.


Ta opcja to rozdzielenie grafiki miejskiej ( białe tło, jasno zielone listki zdjęcia i intensywne płaskie kolory) od Systemu Informacji Miejskiej ( ciemne tło jasne informacje napisy) mi wydaje się być barzdo udana, ponieważ SIM zostanie na wiele dziesiątków lat, grafika miejska będzie nmusiała szybko transformować się z modą. Niestety style graficzne zmieniają się najszybciej i muszą sie zmieniać, dlatego oklejenie wszystkich autobusów grafiką jest ryzykowne.




Afbeelding027.jpg

OKNA.jpg

TRAMKOLOR.jpg

KOLORBEZLISTKOW.jpg

connexion-bus.jpg
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: jerzy » 20 kwietnia 2011, 11:25

Tylko szare ,wystarcz już żółtych barierek,niebieskich dachów ,zielonych szlaczków na budynkach.
Nalegam na szare tramwaje i czarne/szare przystanki.

Pozdrowienia
jerzy
 
Posty: 1
Rejestracja: 20 kwietnia 2011, 11:13

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Milan » 21 kwietnia 2011, 18:38

[quote=""Marcelina Ch.Kuberska" post=1163"]
Informacja będzie umieszczona na tylnej i lewej ścianie pojazdu. [/quote]

Witam
Co do informacji o dofinansowaniu inwestycji z funduszy unijnych to jest to kwestią oczywista że taka informacja musi się pojawić i być zgodna z zasadami promocji danego programu operacyjnego.

Chciałbym się jednak zapytać jak odnaleźć lewą tylną ścianę w tramwaju dwukierunkowym? :)

co do samej próby wyboru kolorystyki, to uważam że przynajmniej w przypadku wyboru kolorystyki dla tramwajów, zabierają się Państwo za to w nieodpowiedniej kolejności.
Należało by bowiem najpierw wybrać konkretny model tramwaju a dopiero potem omawiać na konkretnym przykładzie proponowana kolorystykę.
Tak robią wszystkie inne miasta w Polsce. doskonały przykład mogliśmy obserwować kilka lat temu w Elblągu. Tam najpierw wybrano konkretny model firmy Pesa, a następnie zaprezentowano 10 propozycji kolorystycznych, na które mieszkańcy mogli oddać głos w otwartym głosowaniu.

Przykład pod poniższym linkiem: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=244533

Zaprezentowane obecnie zaledwie 3 propozycje uważam za minimalne minimum, które pozwoli jedynie odhaczyć próbę podjęcia szerszej dyskusji. Uważam że skala tego czego próbujemy dokonać w Olsztynie zasługuje na więcej uwagi i przede wszystkim więcej propozycji lub nawet konkretnego konkursu takiego jak ostatnio zorganizowały Koleje Mazowieckie na pomalowanie swoich najnowszych nabytków.

Nie rozumiem też dlaczego nie przedstawiono propozycji kolorystyki nawiązującej chociażby do obecnej flagi Olsztyna. Czyli niebieski tramwaj z białą falą i Muszlą Święteo Jakuba z przodu lub po bokach pojazdu.
Swego czasu bardzo interesującą koncepcje opracował sam Maciej Rytczak w jednej z pierwszych wersji zasad ujednolicenia informacji miejskiej. Niestety nie pamiętam nazwy tego dokumentu :( Jedna wersja była dla miasta druga dla powiatu (ale pewności nie mam)

Uważam, że kopiowanie wzorców ze Szczecina, Dublina i Tczewa jest wyjątkowo mało oryginalne.

Z poważaniem
P.S. Mam nadzieje, że Pan Minister Finansów nie sprawi, że nasza dyskusja stanie się w pewnym momencie bezzasadna.
Milan
 
Posty: 59
Rejestracja: 21 kwietnia 2011, 18:16

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marian Jurak » 21 kwietnia 2011, 19:22

[quote=""Marcelina Ch.Kuberska" post=1163"]
Szczecin wypracował swoją charakterystyczną grafikę i ją umieszcza na wszystkich możliwych elementach w przestrzeni miejskiej ( wyprodukowana jest nawet specjalna wykładzina do siedzisk w tramwaju).
[/quote]

Nie tylko Szczecin, ale i Poznań dla nowych Tramino oraz o ile pamiętam Warszawa do Swingów zamówiły wykładziny siedzeń z symboliką miejską.Nasze miasto powinno zrobić dokładnie tak samo.
Marian Jurak
 
Posty: 165
Rejestracja: 06 marca 2011, 17:45

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Milan » 21 kwietnia 2011, 20:04

[quote=""Milan" post=1175"]

Uważam, że kopiowanie wzorców ze Szczecina, Dublina i Tczewa jest wyjątkowo mało oryginalne.
[/quote]
Przepraszam ty oczywiście chodzi o Hagę a nie Tczew. Jednakże kolorystycznie te malowanie wydało mi się bardzo zbliżone do kolorystyki Tczewa: Przykład: http://www.phototrans.eu/14,339927,0.html

Z poważaniem
Milan
 
Posty: 59
Rejestracja: 21 kwietnia 2011, 18:16

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: bartek_b » 25 kwietnia 2011, 09:03

Podoba mi się pomysł zintegrowania kolorystyki pojazdów z Systemem Informacji Miejskiej.
Zaproponowane kolory: ciemno zielony z limonką też mi się podobają.
Uważam, że dzięki zintegrowaniu kolorów SIM\'u i Komunikacji Miejskiej unikniemy pstrokacizny kolorystycznej.
bartek_b
 
Posty: 369
Rejestracja: 18 października 2010, 20:49

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 26 kwietnia 2011, 12:29

Chciałabym jeszcze raz wyjaśnić kwestię tych trzech propozycji.
CHODZI O KIERUNKI MYŚLENIA A NIE KONKRETNE PROJEKTY DLA KONKRETNEGO MODELU.

To o czym teraz rozmawiamy ro pierwszy etap czyli zdać sobie sprawę z tego DLACZEGO? tramwaj miałby być w danym kolorze.

W sondzie Gazety wyborczej wygrała opcja nawiązujaca do SIM. Ale było też dużo głosów na tramwaj niebieski. Niebieski to ogólnie dobry pomysł, ale muszę wyjaśnić nasze szersze plany dotyczące SIM, które wykluczają użycie koloru niebieskiego.
SIM - zielony jak miasto ogród, ma mieć swoja kontynuację w gminach ościennych. Tam informacje , mapy miały by wyglądać tak samo jak w Olsztynie ale występować na kolorze ciemno niebieskim.

Wyobraźmy sobie jazdę autobusem do Dywit, kiedy wjeżdzamy w strefę podmiejską oznakowanie przystanków, ulic zmienia się kolorystycznie, wiemy,ze wyjechaliśmy poza miasto właściwe.


Jeśli chodzi o wybór strategii myślenia, to nic nie jest jeszcze zdecydowane ani przesądzone, ja sama przyznam,że nie umiałabym dziś wybrać jednej z trzech strategii. Czekam na za i przeciw.
Zależy mi jednak na tym,żeby kolorystyka tramwajów jeśli ma być "jakaś" to zeby łączyła się z innymi elementami wizerunku.


co do strony lewej i tylnej tramwaju dwustronnego - to nie mam pojecia która jest która :)
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marian Jurak » 27 kwietnia 2011, 20:00

[quote=""Marcelina Ch.Kuberska" post=1187"]

To o czym teraz rozmawiamy ro pierwszy etap czyli zdać sobie sprawę z tego DLACZEGO? tramwaj miałby być w danym kolorze.
[/quote]
Kolorystyka wagonów musi nawiązywać do projektowanej kolorystyki stref miasta.Pozwolę sobie więc na wolną sekwencję myśli na temat:). Tramwaje były najstarszym środkiem komunikacji miejskiej w Olsztynie, ich celem jest dowiezienie pasażerów do centrum, a więc znowu, do najstarszej części miasta. W sypialniach miejskich wagony są więc jakąś reprezentacją walorów śródmieścia. Widok wagonu na przystanku na Jarotach ma prowadzić do skojarzenia z centrum miasta, skojarzenia , że oto wsiadamy i za chwilę jesteśmy w najstarszej części Olsztyna, w śródmieści, czy na Starym Mieście.
Powyższe rozważania skłaniają mnie do zaproponowania kolorystyki wagonów w barwach przewidywanych dla historycznej części miasta, czyli kremowo - brązowych. Warto pamiętać, że przed II wojną tramwaje miały w Olsztynie barwę kremową. Nigdzie w Polsce i Europie nie widziałem takiego malowania wagonów tramwajowych, ale zdarzyło mi się bodaj we Włoszech widzieć historyczny skład kolejowy w tych barwach, i muszę przyznać, że wyglądał ciekawie, tworzył wrażenie ciepła i elegancji, tej ostatniej dodawał bardzo zadbany i przemyślany detal w kolorze kremowym. Warto jednak pamiętać także o symbolice miejskiej. Pisałem już o tapicerce siedzeń w Poznaniu i Warszawie przedstawiającej elementy charakterystyczne dla miast, warto zadbać, aby symbolika miejska była obecna w , ale także na pojazdach komunikacji miejskiej. Wprawdzie barwy herbu miasta i flagi nie do końca pasują do SIM, ale tu pozostaje pole do popisu dla plastyka, aby wodę z ogniem pogodzic:).
Pozdrawiam.
Marian Jurak
 
Posty: 165
Rejestracja: 06 marca 2011, 17:45

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: BorOl » 28 kwietnia 2011, 12:31

Zgłaszam następujące propozycje i uwagi:
W paru postach przewija się kwestia barw z herbu. W mojej opinii znacznie lepszym pomysłem byłby po prostu powrót do umieszczania herbu na pojazdach komunikacji miejskiej. Tak jest m.in. w Gdańsku, Warszawie i Łodzi. Dobrze jednak przemyśleć lokalizację i sposób zamieszczenia herbu, bo np. w Gdańsku czerwony herb jest ledwo widoczny na czerwonych przodach niektórych tramwajów. Z kolei w Łodzi herb pojawia się w miejscu, w którym w Olsztynie jest numer taborowy - nad przednimi drzwiami. Nie jest to w mojej opinii dobre miejsce.
Wspomniany wyżej numer taborowy powinien być dobrze widoczny, ale nie przykuwać za mocno uwagi. To sztuka łączenia wody z ogniem - ja się z tej konkurencji wypisuję ;) Oprócz numeru taborowego, z pewnością zajdzie potrzeba umieszczenia na pojeździe logo ZKM (czy ktoś czuwa nad jego powstaniem? nie chciałbym, żeby - jak w przypadku logo MPK - ktoś usiadł, wybrał czcionkę, napisał trzy literki i zakrzyknął EUREKA!) oraz logo przewoźnika.
Wspomniano wyżej o konkretnych projektach. I dobrze. Niezależnie od etapu, na którym jesteśmy, warto te uwagi kolekcjonować i później wykorzystać. Niemal każdy pojazd komunikacji miejskiej ma inny układ drzwi, inną linię okien itp. Tym samym zupełnie różne będą wolne powierzchnie, na których malowanie będzie się prezentować. Dobrym przykładem jest np. obecne malowanie MPK - w pojeździe niskopodłogowym czerwona linia przebiegająca pod oknami biegnie blisko niebieskiej, z kolei w pojazdach z "wysoką podłogą" między liniami tworzy się duża biała płaszczyzna, która moim zdaniem nie prezentuje się najlepiej.
Dobrze by było przyjąć od razu konkretne zasady umieszczania reklam na pojazdach.

Wracając do malowania: jestem zwolennikiem prostych wzorów: jednolitych powierzchni, bez pasków, fal, dziwnych zygzaków. Dwa kolory, z których jeden dominuje, a drugi stanowi dodatek. Wyboru konkretnych kolorów nie podejmuję się :D

Chciałbym też zwrócić uwagę na kolorystykę przystanków. Mamy obecnie jeszcze dość sporo przystanków o dużych nieprzezroczystych powierzchniach. Apeluję by do czasu postawienia przezroczystych wiat nie malować ich całych na szaro, jak zrobiono to z koszami starego typu (znajdują się zwykle w strefie "szarej"). Ten szary kolor ładnie wygląda, gdy jest go mało. Na dużych powierzchniach nie wygląda najlepiej.
[img width=400]http://kmo.borol.net/grafika/przystanki_fot.1.JPG[/img]
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marta Bartoszewicz » 02 maja 2011, 12:05

[quote=""BorOl" post=1191"]
Oprócz numeru taborowego, z pewnością zajdzie potrzeba umieszczenia na pojeździe logo ZKM (czy ktoś czuwa nad jego powstaniem? nie chciałbym, żeby - jak w przypadku logo MPK - ktoś usiadł, wybrał czcionkę, napisał trzy literki i zakrzyknął EUREKA!) oraz logo przewoźnika.[/quote]

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie jest nową jednostką. Niestety, mimo szczerych chęci, nie da się zrobić wszystkiego naraz. Ale oczywiście pracujemy nad naszym logo i z pewnością nie będzie ono przypadkowe ;)
Proszę jednak o cierpliwość - myślę, że w przeciągu miesiąca logo będzie gotowe.
Marta Bartoszewicz
 
Posty: 18
Rejestracja: 29 kwietnia 2011, 06:24

Odp: Wizerunek Komunikacji Miejskiej

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 04 maja 2011, 06:27

Powyższe rozważania skłaniają mnie do zaproponowania kolorystyki wagonów w barwach przewidywanych dla historycznej części miasta, czyli kremowo - brązowych. Warto pamiętać, że przed II wojną tramwaje miały w Olsztynie barwę kremową.
Idea bardzo ciekawa, takie tramwaje wyglądały by bardzo ekskluzywnie. Kolorystyka brązowo-beżowa przypomina kolorystykę kawiarni odnosi się do idei slow city. Jednak jak ze wszystkim po prostu trzeba to zobaczyć, postaram się niedługo zwizualizować tą propozycję.

I jeszcze komentarz dotyczący kolorystyki przystanków. Długi weekend spędziłam we Wrocławiu min. po to by zaobserwować w praktyce wprowadzanie jednolitych mebli miejskich.
Przypominam ,że we Wrocławiu mają katalog wszystkich detali od barierek, śmietników po skrzynki energetyczne - wszystko we wrocławskim stylu. Fantastycznie i estetycznie sprawdzają się delikatne barierki bezpieczeństwa ze stali ocynkowanej. Ale o przystankach...chciałam pisać.
Mianowicie Wrocław ma może mniej wyraźny ale podobny podział na strefy do naszego. W strefie historycznej barierki, wiaty, słupki przystankowe są brązowe lub grafitowe ( bałagan) a w strefie nowoczesnej jasno szare.
Te jasno szare świetnie się sprawdzają bo są neutralnym tłem dla innej informacji wizualnej dzięki temu ładnie widać reklamy, informację wizualną ( np. mapy), znak przystanku.

Niestety nawet Wrocław nie poradził sobie z połączeniem SIM, z meblami i komunikacją miejską. Tramwaje są niebieskie, niebiesko-białe, SIM jest warszawski czyli czerwono-niebieski, nośniki informacyjne z mapą są zupełnie inne niż SIM a przystanki nie mogą się zdecydować czy chcą być grafitowe czy brązowe.
Te konfiguracje są bardzo trudne i tu u nas , mamy właśnie szansę to połączyć.

Na koniec maja przygotowujemy z BWA konferencję "Markowe Miasto" gdzie pokarzemy wystawę z naszymi ( proponowanymi ) rozwiązaniami wizerunku elementów małej architektury i grafiki dla przestrzeni miejskiej.

Jeśli chodzi o tramwaje pokarzę kilka wizualizacji i na pewno o nich podyskutujemy.
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

lifting starych przystanków

Postautor: Marcelina Ch.Kuberska » 04 maja 2011, 07:51

Ilustracja starego przystanku wywołała kolejny ważny temat, co robimy ze starymi obiektami?
Poprawa eststyki miasta zakłada stopniowe wymienianie zużytych elementów na te zgodne z ogólną koncepcją.
Ostrzegawczy żółty kolor będziemy powoli zmieniać na limonkę a podstawowe meble w strefach ujednolicać kolorystycznie, żeby stały się tłem a nie głównym aktorem przestrzeni.

Z kolei kolorystyka SIM to kolorystyka INFORMACYJNA dlatego na stonowanych przystankach powinny pojawić się duże plamy kolorystyczne informujące,że wiata to element zorganizowanej olsztyńskiej komunikacji miejskiej. Kolorowych akcentów nie powinno być jednak


za dużo, bo po pierwsze zaśmiecą przestrzeń, po drugie nalezy pamiętać ,że są jednym z wielu dziesiątków elementów i nie mogą się przekrzykiwać.

Częściowo zgodzę się i nie zgodzę z postam BorOla na temat szarych śmietników. Ten szary kolor ma być kolorem PODSTAWOWYM a nie dodatkiem. Im bardziej neutralny i niewidzialny będzie tym bardziej dodatki takie jak ciemny zielony i limona będą widoczne. Ot podstawy kompozycji barwnej.
Dlatego umiejętna ekwilibrystyka kolorystyczna p[owinna wyglądać tak: żeby pasażera wyraźnie poinformować ale nie zmęczyć nachalnością kolorów.

Wracam do sprawy wymiany lub liftingu starych przystanków. Uważam,ze nie ma potrzeby wymienić wszystkich przystanklów w mieście bo to niegospodarne. Jednak te stare przystanki, lub te szklane z szybą wymienioną na blachę muszą zostać pomalowane.
Żółty przystanek ze zdjęcia botola to pierwszy pacjent do liftingu.
poniżej przedstawiam pięć propozycji liftingu polegającego na przemalowaniu i późniejszym umieszczeniu elementów informacyjnych zgodnych z SIM.

Do dyskusji :)





[url=http://konsultacje.olsztyn.eu/media/kunena/attachments/64/[url=http://konsultacje.olsztyn.eu/media/kunena/attachments/64/propozycja2szaraplussim.jpg]propozycja2szaraplussim.jpg[/url]]propozycja2szaraplussim.jpg[/url]



propozycja3szarozielona.jpg



propozycja4.jpg



propozycja5zielona.jpg



prop1neutral.jpg


[url=http://konsultacje.olsztyn.eu/media/kunena/attachments/64/[url=http://konsultacje.olsztyn.eu/media/kunena/attachments/64/propozycja2szaraplussim.jpg]propozycja2szaraplussim.jpg[/url]]propozycja2szaraplussim.jpg[/url]
Marcelina Ch.Kuberska
 
Posty: 146
Rejestracja: 22 lutego 2010, 23:01

Następna

Wróć do Wizerunek przestrzenny Olsztyna