Komunikacja

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Odp: Komunikacja

Postautor: Jan Biernat » 04 grudnia 2012, 12:29

Moje uwagi które przesłałem już mail\'em:

Pierwsza to mylenie pojęcia "komunikacja" z pojęciem "transport" (komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami, Transport (łac. transportare – przenieść, przewieźć) – przemieszczanie ludzi, ładunków (przedmiot transportu) w przestrzeni przy wykorzystaniu odpowiednich środków (środków transportu)).
Jeśli dobrze rozumiem, w punkcie "Trasy pozwalające ominąć Śródmieście" chcielibyście Państwo wprowadzenie zakazu tranzytowego ruchu pojazdów ciężarowych? Niestety aktualnie jest to niewykonalne ponieważ ulice o których mowa znajdują się w pasie DK51 oraz DK16 i nie ma możliwości w żaden sposób na ich objazd. Dodatkowo uważam że ulica Obiegowa i ulica Artyleryjska mogą mieć podwyższoną prędkość do 70 km/h, gdyż są to drogi projektowane w sposób jak najmniej kolizyjny, a kierowcy tak i tak nie stosowaliby się do ograniczenia prędkości do 50.
Mam również pytanie o "Węzły przesiadkowe", jak mają one wyglądać, działać i gdzie się znajdować? Zaznaczone 3 punkty jakoś nie pomagają mi zrozumieć "co autor miał na myśli". Dlaczego nie proponuje się powstania węzłów przesiadkowych w centrum?
Jeśli chodzi o transport zbiorowy, to gdzie i jakie rozwiązania Państwo sugerują?
W przypadku punktu dotyczącego transportu rowerowego, zdanie "dopuszczenie ruchu rowerowego "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych" jest mylące i wprowadza w błąd odbiorce. Zdanie powinno wyglądać "zastosowanie kontrapasów rowerowych na ulicach jednokierunkowych".
Więcej uwag jak na razie nie mam, ale jak coś rzuci mi się w oczu to napiszę.
Jan Biernat
 
Posty: 11
Rejestracja: 22 lipca 2012, 13:45

Odp: Komunikacja

Postautor: BorOl » 04 grudnia 2012, 21:10

Dziękuję za zgłoszone wnioski i uwagi. Chciałbym przypomnieć, że efektem naszej (uczestników konsultacji oraz urzędników) pracy będzie Zintegrowany Program Rozwoju Śródmieścia. Zgodnie z opisem przedsięwzięcia, "Program określi cele strategiczne i operacyjne dla Śródmieścia i pozwoli sporządzić plany zagospodarowania przestrzennego dla tej części miasta". Na tym etapie skupiamy się na określeniu obszarów i kierunków zmian (lub ich zaniechania) oraz wskazujemy ogólnie możliwości realizacji postulatów. Na tym etapie nie zajmujemy się wskazywaniem szczegółowych rozwiązań dla wybranych lokalizacji. Wszystkie wnioski i uwagi dotyczące takich rozwiązań są bardzo cenne i zostaną wzięte pod uwagę w dalszych pracach, ale na obecnym etapie musimy skupić się na wskazanym wcześniej zadaniu.

@Jakub Bartoszewicz:
Proponuję by na jednym ze spotkań rozwinąć temat polityki parkingowej, który pojawił się na jednym z pierwszych spotkań, ale nie doczekał się rozwinięcia w raporcie. Odnośnie zieleni zamieściliśmy w projekcie raportu punkt:
priorytetem w projektowaniu infrastruktury drogowej jest zachowanie istniejącej zieleni, uzupełnianie luk oraz stwarzanie możliwości rozwoju zieleni w Śródmieściu.

Odnośnie wygrodzeń zabezpieczających chodniki i zieleńce w toku dyskusji zaproponowaliśmy rezygnację z barierek na rzecz elementów punktowych (np. słupki) oraz naturalnych (np. żywopłoty), co nie zostało zapisane w projekcie raportu przejściowego. Odpowiedni zapis zostanie uzupełniony w kolejnej wersji raportu, w punkcie dotyczącym postulatu likwidacji barierek typu olsztyńskiego ("Komunikacja piesza", str. 4).
Zapisaliśmy w raporcie postulat: "uprzywilejowanie ruchu pieszego w całym śródmieściu", z którego wynikać będą w dalszych etapach propozycje szczegółowych rozwiązań.
Funkcjonowanie administracji publicznej nie stanowi przedmiotu konsultacji.

@Jan Biernat:
Użyta terminologia zostanie usystematyzowana w kolejnych etapach prac nad raportem.
Zaprezentowany raport (a raczej jego projekt) nie zawiera jeszcze kompleksowych rozwiązań we wszystkich obszarach problemowych. Postanowiliśmy, że raport będzie powstawał "na żywo", jawnie i w ramach współdziałania wszystkich uczestników konsultacji. Z tego względu zaproponowaliśmy dyskusję na temat zgłaszanych wniosków na spotkaniach konsultacyjnych. Jeśli to możliwe, proszę o udział w najbliższym spotkaniu, które odbędzie się 11 grudnia o godzinie 17.30 w sali nr 219 w Ratuszu.

@Aneta Kasperek-Palińska:
Uprzejmie prosimy o przygotowanie na następne spotkanie (11.12.) materiałów do dyskusji na temat przedłużenia ul. Obiegowej do ul. Kętrzyńskiego. Poruszyliśmy już ten temat na ostatnim spotkaniu, ale wobec wielu niewiadomych i wynikających z nich wątpliwości chcielibyśmy podyskutować na ten temat z przedstawicielem BPP. Proszę o potwierdzenie przyjęcia tego wniosku i informację o możliwości jego realizacji. Dziękuję.

Jeszcze raz dziękuję za zgłoszone uwagi i wnioski. Proszę o więcej i zapraszam na kolejne spotkanie, które odbędzie się już za tydzień - 11 grudnia o godzinie 17.30 w sali nr 219 w Ratuszu.

Borys Zadorecki
BorOl
 
Posty: 607
Rejestracja: 19 marca 2010, 10:24

Odp: Komunikacja

Postautor: Marian Jurak » 04 grudnia 2012, 23:34

Po przeczytaniu "raportu przejściowego" dwiema rekami podpisuję się pod postulatem zamiany południowej jezdni ul. Piłsudskiego na szeroki trakt pieszy z stosownymi nasadzeniami wysoka zielenią. Zniknie coś, co wygląda jak pas startowy dla samolotów. Równie gorąco popieram rewizje usytuowania przystanków komunikacji publicznej w centrum. Nie mogą one być w śródmieściu oddalone od siebie o odległości zbliżone do kilometra. Dotyczy to także projektowanej linii tramwajowej ( od przystanku "Filharmonia" do następnego przy urzędzie marszałkowskim jest niemal 750 metrów). na pierwszy rzut oka brak mi w tym opracowaniu powiązania parku Kusocińskiego z reszta śródmieścia, a konkretnie z ciągiem ul. Mickiewicza. Stan dotychczasowy to przecież wejście niemal ukryte, na dodatek odseparowane szeroką jezdnia ul. Głowackiego. Druga sprawa to otoczenie Filharmonii. Jestem zdania, że należy się od wielu stron przyjrzeć rejonowi ulic Mazurska, pl. Pułaskiego, Kajki i dojściu do projektowanego przystanku tramwajowego, ale także wyeksponowaniu obiektu nowej filharmonii przez odpowiednie zaaranżowanie przedłużenia ul. Kajki, której perspektywę zamyka wspomniany budynek. Dziś niestety perspektywę zepsuta przez schody do klepiska-parkingu przy manhatanie.Warto się zastanowić nad poprowadzeniem ciągu pieszego środkiem ulicy Kajki dalej do Kościuszki - z zachowaniem funkcji komunikacji drogowej. Jak czas pozwoli , przedstawię w najbliższym czasie mój pogląd na tę część śródmieścia.
Marian Jurak
 
Posty: 165
Rejestracja: 06 marca 2011, 17:45

Odp: Komunikacja

Postautor: Marian Jurak » 04 grudnia 2012, 23:51

Jak najbardziej na moście trzeba takie działanie podjąć - w stanie obecnym ludzie unikają korzystania ze znacznej części chodników w obawie przed ochlapaniem przez samochody, czy tez ze zwykłej obawy przed pojazdami. Powoduje to utrudnienie komunikacji pieszej na tym i tak wąskim odcinku.
Marian Jurak
 
Posty: 165
Rejestracja: 06 marca 2011, 17:45

Odp: Komunikacja

Postautor: Jan Biernat » 04 grudnia 2012, 23:55

[quote=""BorOl" post=4445"]
@Jan Biernat:
Użyta terminologia zostanie usystematyzowana w kolejnych etapach prac nad raportem.
Zaprezentowany raport (a raczej jego projekt) nie zawiera jeszcze kompleksowych rozwiązań we wszystkich obszarach problemowych. Postanowiliśmy, że raport będzie powstawał "na żywo", jawnie i w ramach współdziałania wszystkich uczestników konsultacji. Z tego względu zaproponowaliśmy dyskusję na temat zgłaszanych wniosków na spotkaniach konsultacyjnych. Jeśli to możliwe, proszę o udział w najbliższym spotkaniu, które odbędzie się 11 grudnia o godzinie 17.30 w sali nr 219 w Ratuszu.[/quote]

Przyznam, że od jakiegoś czasu próbuję uczestniczyć w konsultacjach, jednak podczas trwania roku akademickiego zdecydowaną większość czasu spędzam w Gdańsku i nie mam możliwości dotarcia do Olsztyna w terminach konsultacji. Dlatego zostaje mi przede wszystkim FPKSUM do wyrażania swojej opinii.

Pozdrawiam
Jan Biernat
 
Posty: 11
Rejestracja: 22 lipca 2012, 13:45

Odp: Komunikacja

Postautor: Jakub Bartoszewicz » 05 grudnia 2012, 08:04

[quote=""Marian Jurak" post=4446"].Warto się zastanowić nad poprowadzeniem ciągu pieszego środkiem ulicy Kajki dalej do Kościuszki - z zachowaniem funkcji komunikacji drogowej. [/quote]

Myślę, że dobrym pomysłem byłoby jednak zlikwidowanie pasa zieleni pośrodku ul. Kajki z jednoczesnym zwężeniem całej ulicy do dwóch stosunkowo wąskich pasów. W ten sposób uzyskalibyśmy dodatkowo ok 2,5 m z każdej strony, które mogłyby zostać przeznaczone dla pieszych. Tym samym odsunięto by ulicę od rosnących tam drzew, co wydaje się być jedynym ratunkiem przed ich całkowitym obumarciem na skutek zasolenia. Oczywiście jednocześnie należałoby uzupełnić wszystkie ubytki zieleni wysokiej na ul. Kajki.

Filharmonia rzeczywiście dobrze się prezentuje z perspektywy tej ulicy (pomijając jedno z naczelnych osiągnięć olsztyńskiej myśli drogowej - "parking" przy Manhatanie, jednak prawdopodobnie perspektywa ta i tak zostanie zamknięta przez budowę w tamtym miejscu parkingu wielopoziomowego. Takie przynajmniej plany od czasu do czasu się pojawiają, choć szczerze nie spodziewam się ich realizacji w najbliższej dekadzie.
Jakub Bartoszewicz
 
Posty: 321
Rejestracja: 18 stycznia 2012, 09:51

Odp: Komunikacja

Postautor: Aneta » 05 grudnia 2012, 12:13

Prośba o materiały i informacje dotyczące budowy ulicy Obiegowej została skierowana do Biura Planowania Przestrzennego. Tak więc we wtorek będziemy mogli powrócić do tego tematu

Aneta Palińska
Aneta
 
Posty: 44
Rejestracja: 05 października 2012, 11:05

Odp: Komunikacja

Postautor: Aneta » 05 grudnia 2012, 12:14

Witam

W przyszłym tygodniu w ramach konsultacji społecznych poświęconych Zintegrowanemu Programowi Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia odbędą się dwa spotkania. 11 grudnia – we wtorek - spotyka się grupa Przestrzeń i Komunikacja , w środę – 12 grudnia- dyskutować będą przedstawiciele grupy roboczej Gospodarka i Społeczeństwo. Oba spotkania rozpoczną się o 17.30 i odbędą się tradycyjnie w sali 219 w olsztyńskim ratuszu

Zapraszam

Aneta Kasperek-Palińska

Koordynatorka Konsultacji Społecznych
Aneta
 
Posty: 44
Rejestracja: 05 października 2012, 11:05

Odp: Komunikacja

Postautor: ogórek » 06 grudnia 2012, 09:38

[quote=""Jan Biernat" post=4442"]Moje uwagi które przesłałem już mail\'em:
Jeśli dobrze rozumiem, w punkcie "Trasy pozwalające ominąć Śródmieście" chcielibyście Państwo wprowadzenie zakazu tranzytowego ruchu pojazdów ciężarowych? Niestety aktualnie jest to niewykonalne ponieważ ulice o których mowa znajdują się w pasie DK51 oraz DK16 i nie ma możliwości w żaden sposób na ich objazd. [/quote]

W ramach grup roboczych nie pracujemy nad rozwiązaniem problemu - gdzie mają jeździć tranzytem Tiry. Możemy zasugerować gdzie ich ruch jest niepożądany. Jeżeli nie ma możliwości objazdu w mieście, należy ich do miasta nie wpuszczać.
ogórek
 
Posty: 54
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 07:44

Odp: Komunikacja

Postautor: Jan Biernat » 06 grudnia 2012, 10:59

Nie ma objazdu/dróg alternatywnych ani w mieście, ani w bliskim sąsiedztwie miasta. Do czasu powstania obwodnicy ten zapis będzie "martwy".
Uważam, że w dokumentach powinno się unikać "martwych" zapisów.
Jan Biernat
 
Posty: 11
Rejestracja: 22 lipca 2012, 13:45

Odp: Komunikacja

Postautor: Aneta » 06 grudnia 2012, 11:21

Na wtorkowym spotkaniu grupy roboczej Przestrzeń i Komunikacja w ramach prac nad raportem kończącym Konsultacje zajmiemy się , zgodnie z sugestiami uczestników, ulicą Obwodową . Na prośbę Biura Planowania Przestrzennego poruszony zostanie także temat Mostu św. Jakuba ( to most na ulicy Pieniężnego) .
11 grudnia, godz.17.30 , zapraszam :)

Aneta Palińska
Aneta
 
Posty: 44
Rejestracja: 05 października 2012, 11:05

Odp: Komunikacja

Postautor: Jan Biernat » 06 grudnia 2012, 11:29

[quote=""Aneta" post=4459"](...) ulicą Obwodową (...)[/quote]
Obwodową? Czy to nie miała być przypadkiem Obiegowa?

Pozdrawiam
Jan Biernat
 
Posty: 11
Rejestracja: 22 lipca 2012, 13:45

Odp: Komunikacja

Postautor: ogórek » 06 grudnia 2012, 11:39

[quote=""Jan Biernat" post=4458"]Nie ma objazdu/dróg alternatywnych ani w mieście, ani w bliskim sąsiedztwie miasta. Do czasu powstania obwodnicy ten zapis będzie "martwy".
Uważam, że w dokumentach powinno się unikać "martwych" zapisów.[/quote]

Czytając dzisiejszą prasę można dowiedzieć się, że obwodnica Olsztyna to mrzonka.
Jestem ogromnym egoistą. Nie interesują mnie problemy przewoźników którzy muszą przejechać przez Olsztyn. Znam jeszcze kilku innych mieszkańców, którzy mają podobne zdanie.
Również twierdzą, że znalezienie alternatywy dla tranzytowego ruchu ciężarowego nie jest problemem mieszkańców.

Alternatywa?
Ostróda - Łukta - Dobre Miasto.
Elbląg - Grzechotki.


Patrząc przez odpowiedni pryzmat, każdy zapis tego dokumentu można potraktować jako martwy.
Np nie można wprowadzić strefy 30 w Śródmieściu i dopuścić preferowania ruchu pieszego, ponieważ w Olsztynie zainstalowano niedawno system sterowania ruchem który "sprawdza się doskonale."
ogórek
 
Posty: 54
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 07:44

Odp: Komunikacja

Postautor: Aneta » 06 grudnia 2012, 11:43

ulica Obiegowa oczywiście:)
Aneta
 
Posty: 44
Rejestracja: 05 października 2012, 11:05

Odp: Komunikacja

Postautor: Jan Biernat » 06 grudnia 2012, 13:07

[quote=""ogórek" post=4463"][quote=""Jan Biernat" post=4458"]Nie ma objazdu/dróg alternatywnych ani w mieście, ani w bliskim sąsiedztwie miasta. Do czasu powstania obwodnicy ten zapis będzie "martwy".
Uważam, że w dokumentach powinno się unikać "martwych" zapisów.[/quote]

Czytając dzisiejszą prasę można dowiedzieć się, że obwodnica Olsztyna to mrzonka.
Jestem ogromnym egoistą. Nie interesują mnie problemy przewoźników którzy muszą przejechać przez Olsztyn. Znam jeszcze kilku innych mieszkańców, którzy mają podobne zdanie.
Również twierdzą, że znalezienie alternatywy dla tranzytowego ruchu ciężarowego nie jest problemem mieszkańców.

Alternatywa?
Ostróda - Łukta - Dobre Miasto.
Elbląg - Grzechotki.
[/quote]

Żadna z wymienionych "dróg alternatywnych" nie jest drogą alternatywną dla pojazdów poruszających się DK16. W przypadku DK51 owszem DK7/S7 i S22 jest alternatywą jednak bardzo kosztowną.

[quote=""ogórek" post=4463"]Patrząc przez odpowiedni pryzmat, każdy zapis tego dokumentu można potraktować jako martwy.
Np nie można wprowadzić strefy 30 w Śródmieściu i dopuścić preferowania ruchu pieszego, ponieważ w Olsztynie zainstalowano niedawno system sterowania ruchem który "sprawdza się doskonale."[/quote]

Z tym się nie zgodzę, uważam że do "ścisłego centrum" powinni mieć możliwość wjazdu przede wszystkim mieszkańcy, transport zbiorowy, rowerowy i odpowiednie służby. W tym przypadku uspokajanie ruchu jest jak najbardziej uzasadnione.

Same hasła są martwe, ale przy odpowiednim uzasadnieniu i projekcie nie muszą takie być. Np. hasło "zrównoważonego transportu" bez dobrze zaprojektowanej sieci parkingów P+R i odpowiednich połączeń transportem zbiorowym z uwzględnieniem taryfy biletowej nie przynosi efektu i w rezultacie do centrum wjeżdża dużo "niepotrzebnych" pojazdów.
Jan Biernat
 
Posty: 11
Rejestracja: 22 lipca 2012, 13:45

PoprzedniaNastępna

Wróć do Zintegrowany Program Rozwoju Śródmieścia